گوناگون

نبرد پلوزیوم

نبرد پلوزیوم اولی جنگ روانی در تاریخ

نبرد پلوزیوم:

جنگ روانی در کنار نبرد با تسلیحات مدرن در قرون اخیر مخصوصا در قرن حاضر با توسعه وسایل ارتباط جمعی و تبلیغات از اجزای مهم و تعیین کننده جنگها میباشد.جنگ روانی قدمت تاریخی دارد.بد نیست اینجا به قدمت ان اشاره ایی مختصر داشته باشیم.

در ماه می ۵۲۵ قبل از میلاد ،نبردی سرنوشت‌ساز بین کمبوجیه پادشاه هخامنشی و پسامتیک فرعون مصر در پلوزیوم مصر رخ داد. علت جنگ را تقلب فرعون مصر در فرستادن یک دختر ناشناس به جای دختر خودش برای همسری کمبوجیه، می‌دانند!.
جنگ با ابزاری روانی از طرف ایرانیها به نفع آنها تمام می‌شود. مصری ها به حیوانات مختلفی احترام می‌گذاشتند به خصوص به گربه و خدایی به نام باستت که سری از جنس گربه داشت.

ایرانیها بر روی سپرهای خود عکس باستت را نقاشی کردند و گربه هایی را به عنوان سپر به میدان جنگ آوردند.مصری ها در صدمه زدن به گربه ها تردید داشتند و این از دلائل شکست آنها در این جنگ بود.

نبرد پلوزیوم از مهمترین نبردهای تاریخ باستان است. به دنبال این نبرد، مصر به تصرف هخامنشیان درآمد و سلسله ۲۷ فراعنه مصر پایان یافت و عصر حکومت هخامنشیان بر مصر شامل کمبوجیه، داریوش، خشایارشا و اردشیر درازدست شروع شد.

بقایای جمجمه های سربازان مصری و ایرانی هنوز در زمان هرودوت در محل نبرد باقی بوده‌اند.

پارس گیلدا

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا