اجتماعی

خانه دوست کجاست

به سراغ من اگر می آیید،نرم و آهسته بیایید،مبادا که ترک بردارد چینی نازک تنهایی من...

خانه دوست کجاست:

ظهر جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ در هوایی بارانی و سرد به محل موعود رسیدیم .خودرو را در حاشیه خیابان مجاور مسجد پارک و درحالیکه باران به تندی در حال بارش بود خود را به صحن مسجد رسانیدیم. خطیب جمعه به ایراد خطبه مشغول بود.از یکی از حاضرین در صحن، سراغ خانه دوست را گرفتیم،نشانمان دادندو به سرعت به راه خود ادامه دادیم.

خانه دوست کجاست

اکنون لباسهایمان خیس وسرما درحال کارسازی بود.به محل گیت بازرسی رسیدیم،دوربین را که دیدند گفتند حملش ممنوع است.روشنش کردم کارساز واقع نشد.آنرا به نگهبان تحویل دادیم .انگار تلفن همراه،دوربین ندارد!.اجازه ورود یافتیم.

خانه دوست کجاست

موقع رفتن سوال کردم “خانه دوست کجاست؟”بازرس که ابتدا فکر میکردماهم ازنمازگزاران جمعه ایم از این سوال کمی جاخوردولی پاسخ داد و محل رابادست نشانمان داد.موقع رفتن به طعنه گفت سلام برسانید…!

سهراب در سال ۱۳۵۹ بدلیل سرطان خون فوت ودر یکی ازصحنهای حرم امامزاده سلطانعلی مشهد اردهال(مشهد قالی)کاشان به خاک سپرده شده است.

به سراغ من اگر می آئید نرم وآهسته بیائید…

گویا مردمان فین کاشان درسال۱۱۳ ق قاصدی نزد امام پنجم شیعیان فرستاده وازاودرخواست میکنند پیشوایی برای آنها بفرستد واو سلطانعلی فرزند خود را روانه کاشان میکند.سلطانعلی در فین کاشان ساکن شده ولی بدلیل گرمای غیرقابل تحمل آن شهرحاشیه کویر، تابستانها رادرروستای ییلاقی اردهال که در۴۲کیلومتری کاشان واقع است سپری میکرد.بعد از چندسال بدلایلی موردخشم حاکم وقت واقع وکشته میشود.

وجه تسمیه مشهد اردهال

مردم کاشان بعدازآگاهی ازموضوع به محل اردهال شتافته وجسدمقتول رادرقالی پیچیده ودرنهری که در نزدیکی محل واقعه بود غسل میدهند.آنها محل قتل را قتلگاه یا مشهد(شهادتگاه) مینامند.از آن تاریخ ببعد وبه همین مناسبت مردمان اردهال و کاشان واطراف در جمعه دوم مهرهرسال،مراسم قالی شویی که مصادف با مراسم اتمام برداشت محصولات کشاورزیشان نیز است را برگزار میکنند.چوبی که مردم در این مراسم بدست میگیرند دو روایت دارد یکی برای شستن قالی و دوم خونخواهی سلطانعلی.لذا وجه تسمیه مشهد اردهال یا مشهد قالی مسبوق به این سابقه میباشد.
روحش شاد

سهراب

سهراب

برای من که از مدتها قبل در صدد پیدا کردن وقتی جهت حضور بر مزار سهراب بودم این فرصت مغتنم شد.دریافتم که سهراب فراتر از آنچه تصور میکردم دارای اصالت خانوادگی و پیشینه فرهنگی معتبر بوده،تحصیلات عالی مرتبط داشته و درعمر کوتاهش،سفرهای متعدد به کشورهای جهان کرده و آثار متعددی از خود برای غنای فرهنگ کشورمان به یادگار گذاشته است.
روحش شاد

پارس گیلدا

خانه دوست کجاست

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا