گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

جهت یابی در جنگل به کمک خزه

جهت یابی در جریان برنامه های کوهنوردی و جنگل نوردی

جهت یابی در جنگل به کمک خزه

درکنارجاذبه های فراوانی که جنگل نوردی دارد گاهی نیز اتفاق می افتد که گردشگران و جنگل نوردان و کوهنوردان در حین پیمایش جنگل، مخصوصا به هنگام ریزش مِه و محدودشدن دید،در پیدا کردن مسیر با مشکلات مواجه میشوند. عدم همراه داشتن وسایل جهت یاب و یا عدم اشنایی به جهت یابی سنتی میتواند حتی جان افراد را با خطر مواجه سازد…!

دراینجا قصد داریم یکی ازروشهای سنتی یعنی روش جهت یابی بکمک خزه درختان را تشریح کنیم. با این توضیح که در این گونه موارد،جهت کاهش خطا واهمیت موضوع ، حتما بایداز روشهای ترکیبی سود برد وتنها به یک روش استناد ننمود.

میدانیم در نیمکره شمالی ،نورخورشید از سمت جنوب میتابد. از طرفی خزه جهت رشد، به سایه و محیط نمناک نیاز دارد. بنابراین جهت رویش خزه ،نشانگر شمال(که باران خور است) و جهت مخالف آن طبعا جنوب(که خشک است) میباشد.

ولی باید توجه داشت که گاهی اوقات تراکم درختان یک ناحیه جنگلی مانع برخورد نور به همه اطراف تنه میشود. لذا کل استوانه تنه ،مرطوب وتحت  رویش خزه واقع میشود.!بنابراین باید به این نکته توجه نمود و در ناحیه ایی که درختان تراکم کمتری دارند به بررسی موضوع پرداخت.

عکس:جنگلهای مسیر قله درفک

جایی که قطعه ایی از استوانه تته درخت مورد رویش قرار گرفته هرچقدر به سمت جنوبی تر تمایل کنیم رنگ خزه ها خرمایی و هرچقدر به سمت شمالی تر رنگ خزه ها سبز تیره خواهد بود.

جهت یابی در جنگل به کمک خزه

پارس گیلدا
نظرات شما در زیر همین صفحه

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا