دانستنیها

شهرسوخته

– شهر سوخته، تاریخ فراموش‌شده
«شهر سوخته» و تمدن هوشمند و خلاق آن با بیش ازپنج‌هزار سال قدمت، به‌عنوان بزرگ‌ترین استقرار شهرنشینی در نیمه‌ٔ شرقی فلات ایران، نمونه‌ای منحصربه‌فرد است.
شهر سوخته در ۵۶ کیلومتری زابل در استان سیستان‌وبلوچستان و در حاشیهٔ جادهٔ زابل-زاهدان واقع شده است. این شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه‌گذاری شده و ساکنانش در چهار دوره، بین سال‌های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد در آن سکونت داشته‌اند. اینک به برخی از یافته‌های شگفت انگیز این شهر اشاره می‌کنیم.
• نخستین چشم مصنوعی جهان: برای نخستین بار در شهر سوخته یك چشم مصنوعی متعلق به ۴۸۰۰ سال پیش كشف شد. این چشم مصنوعی متعلق به زنی ۲۵ تا ۳۰ساله است و در یکی از گورهای شهر مدفون شده بود.
چشم مصنوعی در چشم چپ این زن کار گذاشته شده و با وجود گذشت زمان نزدیک به ۴۵۰۰ سال از ساخته شدن آن هنوز سالم است. به نظر می‌رسد در ساخت این چشم از قیر طبیعی مخلوط به نوعی چربی جانوری استفاده شده است.
بر روی چشم مویرگ‌های داخل چشم با طلا و به قطر كمتر از نیم میلی‌متر طراحی شده‌اند. مردمك چشم در وسط طراحی شده و تعدادی خطوط موازی كه تقریباً یك لوزی را تشكیل می‌دهند در پیرامون مردمك دیده می‌شود.
مطالعات نشان می‌دهند که زير طاق ابروی زن مذکور آثار آبسه ديده می‌شود. به علت طول زمان زيادی که بخش زيرين اين چشم مصنوعی با پلک چشم در تماس بوده است آثار ارگانيکی پلک چشم نيز در روی آن مشهود است.
• جراحی مغز: از شگفت‌انگیزترین یافته‌‌های شهرسوخته، پیدایی نشانه‌های کهن‌ترین جراحی مغز در این شهر است. جمجمه‌ای از دختر دوازده یا سیزده ساله که در ۴۸۰۰ سال پیش، پزشکان برای درمان بیماری هیدروسفالی (جمع شدن مایع در جمجمه) بخشی از استخوان آن را برداشته و جراحی‌اش کردند، شواهد نشان می‌دهد دختر، مدت‌ها بعد از این عمل زنده مانده است.
• نخستین انیمیشن جهان: باستان‌شناسان هنگام کاوش در شهر سوخته، در گوری ۵ هزار ساله جامی پیدا کردند که نقش یک بز همراه با یک درخت روی آن دیده می‌شود. آنها پس از بررسی این شی دریافتند نقش موجود بر آن، برخلاف دیگر آثار به دست آمده از محوطه‌های تاریخی شهر سوخته، تکراری هدفمند دارد، به گونه‌ای که حرکت بز به سوی یک درخت را نشان می‌دهد. هنرمندی که جام سفالین را بوم نقاشی خود قرار داده، توانسته‌ است در ۵ حرکت، بزی را طراحی كند كه به سمت درخت حركت و از برگ آن تغذیه می‌کند. از این جام برای نوشیدن استفاده می‌شده است. ارتفاع این جام ۱۰ سانتی‌متر و بر روی یك پایه استوار شده است….
نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا