گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

ییلاق سوته

آشنایی با ییلاق سوته از تابع شهرستان شفت در گیلان

ییلاق سوته:

سوته یکی از ییلاقات ارتفاعات شفت( گیلان) است.این ییلاق در ارتفاع ۱۶۵۰ متری از سطح دریا واقع است.عمومی ترین مسیر ورود به این ییلاق از روستای مزگده شفت است.روستای مزگده در ارتفاع ۵۵۰ متری سطح دریا واقع شده است.برای این منظور باید فاصله ۸ کیلومتری(چهارساعته) جنگل متراکم هیرکانی سیامزگی را طی کرد تا به ییلاق فوق رسید.

اگرروز صعود یا روز قبلش باران نیامده و مسیر را گل آلود نکرده باشد، پاکوب جنگلی خشک خواهد بود. لذا پیمایش دلپذیری تجربه خواهد شد.چنانچه فصل صعود ، بهار باشد حتما سمفونی آواز پرندگان جنگل نشین گوشنواز خواهد بود.این شرایط خستگی صعود را از تن پیمایشگران خواهد زدود.توضیح اینکه جنگل ، چشمه قابل توجهی ندارد. لذا قبل از شروع پیمایش باید تدارک آب کافی دیده شود.

ییلاق سوته

پس از ساعتی پیمایش و عبور از لابلای درختان متراکم که جنگل را به تاریکی فروبرده اند وارد منطقه کوچکی میشویم که قدری از تراکم درختها کاستهمیشود.در این نقطه  نور فرصت ملاقات سطح کوه را پیدا میکند.محلی ها به این منطقه” روشنی بره” میگویند.پیمایشگران ، مخصوصا به هنگام رفت، لختی در این منطقه اُتراق کرده و صبحانه و تنقلاتی میل مینمایند. پس از تجدید قوا مجددا به راه خود ادامه میدهند.در نقاط مشخصی از جنگل ، نمای شهرهای شهرستان شفت مخصوصا سازه بقعه امامزاده اسحاق مشخص میباشد.

مسیرهای یگر صعود به این ییلاق

مسیر دیگر صعود به این ییلاق، از قلعه رودخان فومن و ییلاق مته خانی ست. طول  این مسیر اندکی کوتاهتر میباشد.در ییلاق سوته، تعدادی کلبه وجود دارد. برخی از آنها در حد محدود، نوشیدنی و تنقلات به پیمایشگران ارائه میدارند.در صورت هماهنگی قبلی، امکان اقامت شب در این کلبه ها فراهم است.ییلاق سوته دارای آب است.سوته به دو بخش سوته پائین و بالا تقسیم میشود. سوته بالا اندکی بالاتر و در مجاورت ییلاق زردخونی واقع است.این ییلاق همچنین مسیر صعود به یبلاقات دایله سر، گمبو و قلل ملبهار و لاس پشته است.

سوته به مفهوم سوخته است. دلیل آن نبود آب کافی جهت رشد انواع گیاهان واقامت دائم میباشد.در پایان، چنانچه خوش شانس باشید و در یک هوای صاف و آسمان پرستاره میهمان ییلاق سوته باشید شاهد نمای زیبا و نورانی شهرهای شفت و اطراف در شب خواهید بود.

شرح عکسها

ابتدای حرکت از روستای مزگده به سمت جنگل سیامزگی و ییلاق سوته.
از درختان جنگل هیرکانی مسیر.
قسمتی از پوشش گیاهی مسیر
اینجا همان کلبه ایی است که به هنگام صعود مورخ اردیبهشت 1402 در آن شبمانی کردیم.سلولهای خورشیدی در سمت راست محوطه، روشنایی کلبه را برای ساعاتی در شب تامین میکند.
شبهای سوتهزیباست.

 

 

پارس گیلدا

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا