علمی

خورشید مصنوعی

تولید انرژی پاک با خورشید مصنوعی

خورشید مصنوعی:

شاید تاکنون موضوع خورشید مصنوعی را شنیده باشید.احتمالا در خصوص کلیات آنهم اطلاعاتی داشته باشید.در این بحث قصد داریم کمی به جزئیتات فنی آن بپردازیم.از مزایای آن سخن گفته باشیم.در ابتدا باید یاد آور شویم که این فناوری یک دستاورد فوق العاده است. گسترش آن میتواند سرنوشت بشر را دگرگون سازد.کشورهای مختلفی این فناوری را دنبال میکنند.هر روز که میگذرد رکورد جدیدی در این زمینه ثبت میکنند.در آخرین رکورد ثبت شده ،خورشید مصنوعی چین توانست از طریق همجوشی هسته ایی به مدت 1056 ثانیه در دمای هفتاد میلیون درجه سانتی گراد فعالیت نماید.این دما ،پنج برابر دمای خورشید واقعی ست.قطعا این حد نهایی پیشرفت در این تکنولوژی نیست .با رویکردی که مراکز تحقیقاتی دنیا در پیش گرفته اند باید منتظر رکوردهای بعدی بود.

چرا دولتها برای گسترش این فناوری تلاش میکنند؟

برای پاسخ به این پرسش باید گفت که همجوشی هسته ایی یکی از پاکترین روشهای تولید انرژی ست.این روش بر خلاف روش شکافت هسته ایی ست.شکافت هسته ایی که امروزه در نیروگاههای اتمی بکار گرفته میشود،موجب تولید زباله هسته ایی میشود.همجوشی هسته ایی بر خلاف سوختهای فسیلی، سبب تولید دی اکسید کربن وگازهای گلخانه ایی نمیشود.این امر میتواند زمین را از شرِ گرمایش و سایر تغییرات اقلیمی نجات دهد.

همجوشی هسته ایی چیست؟

همجوشی هسته ایی فرآیندی ست که در آن دو یا چند اتم با هم ترکیب وعنصر جدید را بوجود میآورند.انجام این فرایند با تولید انرژی همراه است. در همجوشی هسته ایی که در هسته خورشید رخ میدهد، اتمهای هیدروژن با هم ترکیب میشوند.جوش میخورند ومنجر به تولید هلیوم میشوند.اگر میتوانستیم خورشید را باز کنیم،لایه هایی از هیدروژن متراکم را تا اعماق صدها هزار کیلومتری آن میدیدیم که در هسته خورشید نور را متولد میکند.

همجوشی هسته ایی  یکی از شدیدترین واکنشهای کیهانی ست.یک واکنش خاصی ست که سبب تولید انرژی در خورشید میشود.جایی که دو اتم هیدروژن به شدت به هم برخورد میکندو هلیوم تشکیل میشود.بنظر ساده بنظر برسد ولی بواقع اینگونه نیست.چرا که ترکیب دو اتم با هم بسیار سخت است. زیرا پروتونها که همنامند همدیگر را دفع میکنند.به همین خاطر چون پروتونها تمایلی به نزدیک شدن با هم ندارند آنها را باید با انرژی بسیار بالا به هم نزدیک کرد.این کار به گرما وفشار زیاد نیاز دارد.

آنچه در هسته خورشید رخ میدهد

در هسته خورشید این فشار توسط گرانش خورشید ایجاد میشود.خورشید 99.8درصد مواد منظومه شمسی را در خود جای داده است.این مواد سبب ایجاد جرم بزرگی شده که با گرانش عظیم خورشید بایدپایدار نگهداشته شوند.گرانش سبب فشرده شدن مواد به سمت هسته شده و در نتیجه اجزا ، آنقدر فشرده میشوند که اتم های هیدروژن در هر ثانیه صدها کوادریلیون کوادریلیون بار با هم برخورد میکنند(هر کوادریلیون 6با 26 صف در جلویش). برخی از این برخوردها آنقدر قوی هست که اتمها با هم ترکیب میشوند ودر نتیجه انرژی آزاد میشود.در این فعل وانفعالات پروتونها در ترکیب با هم مقدار زیادی جرم خود را از دست میدهند . مقدار آن در هر ثانیه بالغ بر پنج میلیون تن است که به انرژی تبدیل میشود.

شبیه سازی این فرایند در روی زمین محتاج تکنولوژی و سرمایه گذاری هنگفتی ست.همانطور که گفته شد در حال حاضر کشورهای زیادی در دنیا بدنبال آنند.در صورت عملی شدن این پروژه سوختهای فسیلی برای همیشه به تاریخ خواهند پیوست.

پارس گیلدا
خورشید مصنوعی

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا