دانستنیها

رعدو برق وگوشی همراه

ایا به هنگام کوهنوردی ووقوع رعدوبرق،گوشی تلفن همراه باید خاموش شود؟

رعد و برق و گوشی همراه:

یکی از توصیه هایی که مرتبا به کوهنوردان وطبیعت گردان میشود این است که هنگام رعد و برق گوشی تلفن همراه حتما  در حالت پرواز گذاشته شود.یا اینکه کلا خاموش شود.چرا که احتمال برق گرفتگی فرد از طریق این گوشیها بسیار محتمل است.

حتی برخی ها معتقدند که یک گوشی دو سیم کارته،خطر برق گرفتگی فرد را به اندازه یک دکل 40 متری افزایش میدهد.لذا توصیه اکید دارند که در طبیعت و کوه به محض مشاهده رعد و برق،گوشی خود را خاموش و یا در حالت پرواز قرار دهند.

رعدو برق وگوشی همراه

این در حالیست که در رابطه با بیسیمهای واکی تاکی و یا دستگاهای پرتابل جی پی اس که مکانیزمی مشابه تلفن همراه دارند و غالبا همراه اکیپهای کوهنوردی و طبیعت گردی هست سکوت کرده اند.حتی در رابطه با تلفنهای سیم دار که احتمال برق گرفتگی از طریق انها به هنگام صاعقه بسیار بیشتر از تلفن همراه است مطلبی بیان نکرده اند.

در مقابل برخی دیگر نیز معتقدند،مکانیزم پیدایش رعد و برق در واقع تخلیه بار الکتریکی بین ابر و زمین است.لذا میدان الکتریکی ودر نتیجه امواج الکترومغناطیسی حاصل از طریق مکانهای مرتفع و تیز مثل ساختمانهای مرتفع و درختان و موارد مشابه  راحتتر به زمین منتقل میشود.بنابراین خطرات بالقوه متوجه کسانی ست که در لحظه وقوع صاعقه در معرض چنین اماکنی باشند.

بنابراین صِرف همراه داشتن تلفن همراه ارتباط معنادار علمی با برق گرفتگی ندارد.مگر اینکه فقط به هنگام گرفتن سلفی از آنجائیکه تلفن در نقطه بالاتری قرار میگیرد چنانچه در همان لحظه صاعقه هم اتفاق بیفتد محتمل است خطر برق گرفتگی برای نفر مربوطه به هنگام گرفتن سلفی ویا عکس گرفتن  وجود داشته باشد.

نتیجه:

به هرحال اگر چه این احتمال هم بسیار ضعیف است.ولی  چون موضوع سلامتی مطرح هست،بهتر است به محض رویت رعدو برق به لحاظ رعایت موارد ایمنی حتی المقدور از تلفن همراه استفاده نشود.

پارس گیلدا

رعدو برق وگوشی همراه

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا