اجتماعی

وجدان کاری

وجدان کاری و نخبگی،نیاز تواما کشورهای در حال توسعه

وجدان کاری:

در سال 1342در استان کهکلیویه و بویر احمد ،معلمی بخاطر مریضی و عدم امکان حضور در کلاس جهت تدریس از اداره فرهنگ وقت میخواهد که حقوق آن یک روز را از دریافتی ماهیانه اش قطع کنند…!

پارس گیلدا

یکی از عوارضی که متوجه سرمایه های انسانی کشورهای در حال توسعه هست مهاجرت نخبگان،اصطلاحا فرار مغزهاست.ضعف مدیریت،عدم وجود زیرساختهای لازم جهت جذب و بکارگیری نخبگان و مسایل اجتماعی دیگر عموما سبب میگردد که این سرمایه های بالقوه، کشور محل تولدشان را به مقصد کشورهای پیشرفته ترک کنند.آنانکه تحصیلات ابتدایی و متوسطه و دانشگاه را با اشغال کرسی های مربوطه و با تحمیل هزینه گزاف بر گرده ملت با موفقیت طی کرده اند حالاکه موعد بهره وری و سوددهی ست عطای ماندن را به لقایش بخشیده واقامت در کشورهای پیشرفته و اشتغال در مشاغل مورد علاقه خویش همراه با امکانات و رفاهیات و…را به ماندن و سروکله زدن با حواشی زندگی روزمره کشور محل تولدخود ترجیح میدهند.

نمیتوان قضاوت کرد که تصمیم نادرستی گرفته اند اگرچه از باب نگرش ملی گرایانه باید گفت که این واقعه یک فاجعه برای مملکت است .فاجعه ایی که در نهایت سیستم رهبری و مدیریت مملکت و بدنه آن از ظریب هوش بالا محروم میشود.در نتیجه تصمیم گیرندگان کشور شامل انسانهایی با ای کیوی پائین تر خواهند بود.ولی از جنبه جهانی بخواهیم فکر کنیم هجرت چنین نخبگانی سبب رشد و بالندگی بالقوه آنان شده وهمانها که اگر میماندند استعدادهای آنها سوخته و فسیل میشدند با رفتنشان و شکوفایی استعدادهای مربوطه موجبات پیشرفت جامعه جهانی و رشد و پیشرفت بشریت شده و مثمر ثمر واقع گردیده اند.

نیاز کشورهای در حال توسعه

کشورهای در حال توسعه فاقد زیرساخت لازم جهت بکارگیری نخبه هاست.این کشورها قبل از اینکه نیازمند نخبه باشند نیازمند آدمهایی با وجدان کاری هستند . آدمهایی که وظایف محوله خود را در حوضه شغلی خویش بدرستی و صحت کامل انجام دهند‌.مهم نیست شغل این  افراد چه باشد. مهم کیفیت انجام وظایف محوله است که مبتنی بر سلامت و صحت کامل ومبری از کم کاری وبدکاری و خیانت و …باشد.این موضوع هم مثل موضوع مهاجرت نخبگان اهمیت فوق العاده ایی دارد.عدم توجه به آن همان مقدار هدررفت سرمایه برای کشور به همراه دارد که مهاجرت نخبگان.

وجدان کاری

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا