اجتماعی

مردم از قدرت واقعی خود بی اطلاعند

قدرت بی قدرتان

مردم از قدرت واقعی خود بی اطلاعند

پارس گیلدا

کتابی هست بنام قدرت بی قدرتان اثر واتسلاف هاول رئیس جمهور فقید چک .این کتاب در سال 1978 و پس از سرکوبی بهار اصلاح طلبی در چکسلواکی سابق منتشر شد.نویسنده در این کتاب در مورد ماهیت یک نظام ایده ئولوژیک جدید بنام پساتوتالیتر حرف میزند.موضوعی که موجب بیداری مردم چکسلواکی و وقوع انقلاب به رهبری هاول شد.

هاول این نظام جدید را طوری توصیف میکند که از اساس با رژیمهای دیکتاتوری تفاوت دارد و نیز با نظامهای تمامیخواه هم فاصله معنادار دارند.در این نظام پساتوتالیتر،بظاهر انتخابات وجود دارد.مردم حضور دارند.مشارکت اجتماعی هست.مطبوعات واطلاع رسانی انجام میشود. منتهی نهادهای اجتماعی طوری با هم مرتطبند که آنچه را که حاکمیت میخواهد به خورد مردم میدهد تا آنچه را که انتظار دارد بعنوان بازخورد از همان مردم دریافت نماید.در نظامهای پساتوتالیتر همه چیز جعل و وارونه جلوه داده میشود.بظاهر بنظر میرسد سیستم روی ریل دموکراسی و آزادی حرکت میکند ولی در اصل و اساس همان ایده های تمامیت خواهی حاکمان است که توسط عواملش تئوریزه شده و توسط دستگاهای تبلیغاتی در اختیار مردم قرار میگیرد.

قدرت بی قدرتان

هاول در این کتاب نشان میدهد که ریشه اغلب تحولات و انقلابات بعدی در همین دوران پساتوتالیتر و از دل همین مردمان بی قدرت که در واقع بعنوان ابزار مورد سوء استفاده حاکمان هستند شکل میگیرد.کتاب قدرت بی قدرتان یک کتاب جذاب فلسفی و سیاسی ست و مطالعه آن به بسیاری از پرسشهای مطرح در جوامعی که دوران گذار را میگذرانند پاسخ میدهد.

مردم از قدرت واقعی خود بی اطلاعند

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا