گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

صعودبه قله ملبهار:

قله ملبهار به ارتفاع2829متر از سطح دریا در محدوده جغرافیایی شهرستان شفت در استان گیلان قرار دارد. با طول جغرافیایی 50درجه و یک دقیقه و 45 ثانیه و عرض جغرافیایی 36درجه و 50دقیقه و 14 ثانیه و در منتهی الیه جنوبی این شهرستان و هم مرز با استان زنجان.

یکبار دیگر در سال 95 به این قله صعود داشته ایم. گزارش آن برنامه را میتوانید در اینجا بخوانید. البته آن برنامه ،بصورت دو روزه اجرا شد که مبدا صعود آن ،منطقه سیاه مزگی، روستای مزکده بوده است.

گزارش صعود به قله ملبهار،شهریور98

این بار، برنامه در تاریخ بیست نهم شهریور 98 بصورت یک روزه اجرا گشت .مثل برنامه قبلی،دوستانه و باتفاق چهار نفردیگر از همنوردان به راهنمایی اقای قنبرپور از دوستان همنورد شفت بوده است.

صرف صبحانه در جوار یکی از قهوه خانه های روستای سیامزگی انجام شد. سپس حرکت کردیم و کمی جلوتر و بعد از پارک کردن ماشینها در حاشیه جاده خاکی روستای خَرَم، با چراغ پیشانی درساعت پنج و چهل دقیقه صبح جمعه 29 شهریور 98 از محل آبشار دودوزن به سمت جنگل سیا مزگی راه افتادیم.

ملاحظه آسمان پرستاره همراه با هلال ماه درخشانش، خبر از روزی گرم میداد.کنسرت خوشخوانی مرغان جنگل در آن دم دمای صبح خنک همراه با تلالوی نور خورشید و خورشیدی که کم کم رُخ مینمود ،صحنه بی بدیل زیبایی ایجاد کرده بود که فرصت را برای ما مغتنم نمود تا ازاین صحنه تولد دوباره نور ،عکسهایی به یادگار بگیریم.

گزارش صعود به قله ملبهار،شهریور98

تقریبا دو ساعت در این جنگل که شیبش گاه زیاد و زمانی کم میشد پیمایش نمودیم وسپس به محل کلبه چوپانی و چشمه آب رسیدیم و پس از کمی استراحت و گپ و گفت با چوپان و نوشیدن آب وصرف خوردنی و چای، مجددا حرکت کردیم.

در منطقه ایی موسوم به بره خمباز که سمت راست به سمت ییلاق سوته و سمت چپ به سوی ییلاق دایله سر بود ،سمت چپ را انتخاب و ادامه مسیر دادیم.

در اینجا ما در ارتفاع تقریبا 1800-1900 بودیم . در این زمان کل جنگلهای منطقه شفت واطراف پوشیده در ابر بودند و زیر پای ما قرار داشتند. آسمان بسیار صاف و آبی وهوا بتدریج در حال گرم شدن بود.ابتدای مسیر شیب کمی تند و سپس مسیر تقریبا مسطح شد. پس از عبور از نزدیکی صخره شمشیرزن ژنده لاس در ساعت حدود یازده وسی دقیقه به منطقه زیبای ییلاق دایله سر رسیدیم.

ییلاقی سرسبزورویایی در ارتفاع تقریبا 2100 متر با چشمه های آب فراوان و رودخانه های پر آب زلال پیچ در پیچ وکلبه های چوپانی و چوپانانی که در حال چیدن پشم گوسفندانشان بودند.

صعودبه قله ملبهار

قدری در قهوه خانه ییلاق استراحت کردیم و کوله های خود را سبک کردیم وپس از نوشیدن چای ،جهت صعود به قله ملبهار راه افتادیم.بعد از طی کردن محدوده ییلاق در ابتدای پای کوه قرارگرفتیم.شیب تند و نفسگیری را باید میپیمودیم تا به قله برسیم.

در این زمان که عقربه های ساعت کم کم به یک ظهر نزدیک میشد هوا بسیار گرم بود . ما با پوشانیدن تمام بدن خود سعی بر آن داشتیم که از آسیبهای گرما و گرمازدگی حتی المقدور در امان بمانیم.

قدمهایمان آرام و نفسها به شماره افتاده بود.عطش و تشنگی امانمان را بریده بود. سعی کردیم با نوشیدن حساب شده آب و مدیریت آب نوشیدنی و صرف تنقلات و شیرینی در آن ظهر گرم تابستانی اندکی از توان از دست رفته را بازیابی کرده وادامه مسیردهیم. بالاخره در ساعت دو و سی دقیقه به قله رسیدیم.

محو تماشای مناظررویایی اطراف شدیم.از آن بالا ییلاق دایله سر وگمبو چون نگینی بر انگشتر ،میدرخشیدند.سرسبزی و زیبائیش مخصوصا مشاهده رودهای پرپیچ و خمش که در بستر ییلاق و در مجاورت کلبه هایش جاری بود هر بیننده ایی را بوجد می آورد.

گزارش صعود به قله ملبهار،شهریور98

کمی استراحت کردیم و عکس گرفتیم . سپس بدلیل ضیق زمان از صعو یه قله لاس پشته که در مجاوت همین قله و بفاصله اندکی از ان قرار داشت صرفنظر کرده و راه ییلاق دایله سر را در پیش گرفتیم.

ساعت حدوا چهار عصر خسته و کوفته به قهوه خانه وارد شدیم وسر وصورتمان را شستیم و قدری استراحت کردیم و بعد از صرف چای و تنقلات ،کوله ها را بسته و بر پشت نهاده و به سمت جنگل سیامزگی روانه شدیم.

از این لحظه ببعد بدلیل پوشش منطقه پائین دست توسط ابرهای فراوان و زوال تدریجی خورشید و مساعد شدن شرائط عکاسی،مناظر بسیار بکر وبینظیری از تلفیق ابر و جنگلهای رو به خزان و کوه و دامنه و سبزه و اسمان ابی ایجاد شده بود.

در هر چند قدم به چند قدم مارا قانع به توقف و تهیه عکس مینمود چون معلوم نبود که دوباره کی و با چه شرایطی چنین صحنه هایی نصیبمان شود.

صعودبه قله ملبهار

تقریبا سه ساعت آخر پیمایشما ن در جنگل ابر گرفته ودرتاریکی شب همراه بود و به یمن وجود راهنمای خبره ایی چوت اقای قنبرپور نگرانی از گم شدن در جنگل نداشتیم .در نهایت در ساعت ده و ده دقیقه شب به کنار ماشین در مجاورت آبشار دودوزن رسیدیم .

این پیمایش نفسگیر شانزده ساعت ونیم با کلی خاطرات خوب و ثبت عکسهای خوبتر به پایان رسید.

جای همه دوستانی که نبودند خالی…

خورشید
تک درختی در بهشت....
تک درختی در بهشت….
غرق در مٍه
یاران این صعود(عکس ازنوید)

پارس گیلدا
صعود به قله ملبهار

مطلب مرتبط:

ملبهار،قله ایی در آن سوی بهشت

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..