گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

قله تیراو

قله تیراو یا تیرو

قله تیراو :

قله تیراو یا تیرو به ارتفاع تقریبی 2900 متر از سطح دریا با طول جغرافیایی 48درجه و 41دقیقه و 51 ثانیه و عرض جغرافیایی 37 درجه و 31 دقیقه و 40ثانیه  در غرب گیلان.

مسیر قله در بهار بسیار زیباست

مبدا صعود به این قله،روستای زندانه واقع در جاده پونل به خلخال است.

شقایقهای ابتدای مسیر صعود

مدت زمان صعود بین سه تا سه و نیم ساعت در یک شیب ملایم.در مسیری بکر با چشم اندازهای زیبا.فصل صعود اگربهار باشد و اردیبهشت قطعا در همان بدو صعود شقایقهای دشت بیکران خدا به استقبالتان خواهند آمد ودر زیر پایتان فرش قرمز میگسترانند..!

از دیگر پوششهای گیاهی مسیر صعود

چندین باربه این قله صعودکردم،یک بار که خیلی خاطره انگیز شد اردیبهشت ۹۴ بود.صبح روز صعود در یک هوای بهاری صعودمان را آغازکردیم،ظهر قله بودیم،بعد از آن به سمت پائین حرکت کردیم.

اینجا همان مکانی بود که نهار خوردیم ولی مورد مرحمت باران و تگرگ قرار گرفتیم و بار وبنه را بستیم وسریع راه افتادیم.آن دانه های سفید گلوله های تگرگ هست که منطقه را پوشانده است.

اُتراق برای ناهار

بنا به پیشنهاد همنوردان در دامنه سرسبز پائین دست ،سفره ایی گسترانیدیم تا تجدید قوا کنیم.بناگهان آسمان منقلب شد.ابر سیاهی منطقه را فراگرفت.بسرعت خوراکیهایمان را صرف و کوله را بر پشت نهاده و حرکت کردیم.ولی گویا قسمت چیز دیگری بود!. باران بهاری با دانه های درشت آغاز به باریدن نمود. به آنی تگرگ، منطقه را فرا گرفت.ما که پوششمان بهاری بود مستقیم در معرض گلوله های سرد تگرگ بودیم.کاپشن ضدآب را پوشیده و کلاهش را به سر کردیم ولی پشت دستهایمان زیر رگبار تگرگ بود…!
در آن پهن دشت خدا هیچ جان پناهی نبود،بعداز نیم ساعت آسمان آرام گرفت و ما هم ادامه مسیردادیم…!

واینهم هدیه پایانی برنامه.‌‌..!دوردست ،جاده پونل به خلخال

پارس گیلدا
قله تیراو

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..