عکس و فیلم

طبیعت و شگفتیهایش

طبیعت و شگفتی هایش

طبیعت و شگفتیهایش:

درخت متقارن…!

درختی که در این عکس میبینید مربوط است به جنگل سیامزگی شفت در استان گیلان.همانگونه که مشاهده میشود این درخت دارای ساقه ایی اصلی ست که به مرکزیت آن واقع شده است.این درخت در طرفین خود شامل دو ساقه فرعی ست که گویا از ریشه بهم متصلند.

از این نمونه ها، در جنگل نادر است.جه عاملی باعث میشود که درخت اینچنین رشد کنند؟. یعنی در واقع در طرفین ساقه اصلی دو ساقه فرعی نسبتا مشابه تشکیل شود.اقلیم یا شرایط باد ونور وریشه یا سیل و رانش زمین…همه یا هیچکدام؟.

درختان جنگلی

درختان جنگل در معرض عوامل طبیعی اَشکال مختلفی پیدا میکنند.بعضی برای دسترسی به نور در میان انبوه دیگر درختان آنقدر قد میکشند تا سرشان به آفتاب بساید.برخی در معرض سیل و طوفان ،بستر و خاستگاهشان را از دست میدهندوبه هنگام عبور از جوارشان رگ و ریشه شان را عیان و هویدا خواهید یافت.

بعضی دیگر اما ،جریان برق رعد را بجان میخرند وتا پوست و استخوانشان میسوزند.ولی همه در یک وجه مشترکند و آن اصرار و سماجتشان به بقا و ماندن و زیستن و مقاومت کردن درقبال سختیها و شداید است!.علت کج ومعوج بودن ظاهری این درختان همین نوع مقاومتشان در قبال مصائب وارده است.چوب و جانشان بسیار سخت ولی ظاهرشان با درختان شهری تفاوت معنادار دارد.

پارس گیلدا

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا