محیط زیست

زباله در طبیعت

بازهم داستان تکراری ولی واجب الذکر زباله

زباله در طبیعت:

این سوال کم و بیش برای غالب ما در همه عرصه های زندگی وقتی با یک ناهنجاری اجتماعی ناشی از بی توجهی عمومی مواجهیم مطرح است اینکه چرا اصلاح نمیشویم؟.چرا سرنوشت ما اینگونه هست؟.چرا باید برغم برخورداری از اینهمه سرمایه اجتماعی سرنوشت فلاکت باری داشته و از برخورداری یک زندگی استاندارد محروم باشیم؟.

اگر نگاهی به کُنشهای روزمره زندگی خود بیندازیم شاید پاسخ بسیاری از سوالات را بدون مراجعه به کُتب و مطالعه و تحقیق پیدا کنیم. در واقع ریشه بسیاری از مشکلات ما به خودمان برمیگردد و نیازی به جستجو در خصوص عامل یا عوامل خارجی آن نیست.

معضل رها کردن زباله در طبیعت

یک نمونه از آنچه که در بالا توضیح داده شد رها کردن زباله ها در طبیعت توسط گروههای گردشگری و کوهنوردی ست.برغم عواقب غیرقابل تصوری که در رابطه با رها کردن زباله ها مخصوصا زباله های غیرقابل بازیافت در طبیعت وجود دارد متاسفانه بسیاری از طبیعت گردان و کوهنوردان به این مهم عنایتی نشان نمیدهند . آنهابه عشق صعود به قله یا حضور در جنگل و دل طبیعت ، کوله پشتی چندین کیلویی خود را همراه با چادر و کیسه خواب به ارتفاعات انتقال میدهند ولی از مدیریت زباله های اندکشان اِبا داشته و همانجا در دل طبیعت یا کوهستان رها مینمایند.

این خصیصه زشت اگرچه ریشه در کاستی های آموزشی داشته و لازمه رفع اش آگاهی دادن به مردم از اوان کودکی و در آموزشگاهها و متعاقبا کارهای فرهنگی رسانه ها را میطلبد ولی از قشر کوهنورد و طبیعت گرد که بظاهر از دوستان و مانوسان طبیعت هستند انتظار است که از ارتکاب این ظلم در حق طبیعت فاصله گرفته و اجازه بدهند طبیعت با چهره مُلَون فصلی اش کماکان منبع لایزال انرژی مثبت باقی بماند و روح بازدید کنندگان را از فیوضات بی حد وحصرش بهره مندسازد.

تخریب چهره طبیعت

رها نمودن این نوع زباله ها در طبیعت ضمن اینکه چهره طبیعت را خراب و بار انرژی منفی را افزایش میدهد و امحاء آن هزینه بر ، گاهی نشدنی ست در مواردی نیز نیاز به صدها سال زمان است.اگر توقع داریم طبیعتی بکر و زیبا داشته و از حضور در طبیعت انبساط خاطری نصیبمان گردد و این امانت را در کمال صحت و سلامت تحویل آیندگان بدهیم بر خود فرض بدانیم که مدیریت زباله چه در شهر مخصوصا در طبیعت از مهمات زندگی ست و باید به آن عنایت نمائیم.

عکس: رها شدن زباله در ارتفاعات اته کوه(لاهیجان).تاریخ ۲۰ آبان 1401  .تصور بکنید اگر این مکان آلوده به این زباله ها نبود چقدر چهره اینجا رویایی تر و شاعرانه تر و دوست داشتنی تر میشد!.

پارس گیلدا

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا