محیط زیست

رود

قصه رود ورودخانه

رود:

رفتار رودخانه در دشت و کوه دو رفتار کاملا متفاوت است.نخست که از قله سرازیر میشود،قطره ایی بیش نیست ولی قطره قطره جمع میشود تا میشود آب باریکه وبعد رشته اش قطور وبزرگ وبزرگتر.میرسد به پای قله ودر دل دشتی وسیع آرام میگیرد.آرام که نه، در دل دشت، نرم نرمک رخنه میکند. گویی با قصه سرایی وطنازی وانگار رقص کنان از دل دشت وکنار گُل و سبزه و گیاه گذر میکند وارام وبیصدا،پیچ در پیچ راه میگشاید ومیرود ومیرود ومیرود تا برسد به صخره و سنگی دیگر…!

در اینجا دیگر قطره نیست که خروار خروار آب است وسر به سنگ میکوبد. آنقدر میکوبد ومیکوبد تا راه بر او باز شود ووقتی راه را باز کرد با چه خروشی خود را به پائین پرت میکند وچه آبشار زیبایی میشود.دیگر رودخانه در دل کوه مثل آن رود بیصدا ورقص کنان دل دشت نیست.اینجا رودخانه فریاد میزند و سنگها که گویی سیمهای ساز رودخانه هستند با سرپنجه های هنرمند رود مینوازند…!

صدای رودخانه از دورشنیدنی وتب وتاب او برای گذر از مسیر و نظر به معبود و معشوقش تماشایی ودیدنی ست.براستی وقتی رودخانه به دریا میرسد چقدر آرامش دارد.هرگز به آرامش رودخانه در محل وصلش به دریا فکر کرده اید؟.اصلا انگاری این رودخانه ،همان رود کوه ودشت وصخره و سنگ نیست خیلی آرام ،خیلی با طمانینه و خیلی شاعرانه خود را به آغوش دریا میسپارد….!

رودخانه بخشی از طبیعت است وهمانطور که از ابتدای سرچشمه خود باهمان اندک قطرات آبش بخشنده و آرامشبخش ومهربان است دوست دارد انسانها نیز با او چنین باشند که نیستند!.

قصه رود ورودخانه

امروزه ساخت وسازهای غیرمجازدربستروحریم رودها وبرداشتهای بی رویه شن و ماسه از بسترشان  واحداث سدهای غیرکارشناسی شده وآلوده نمودن آبشان به فاضلاب صنایع وکارخانجات وفاضلاب شهری و…روح رودخانه را سرکش و عاصی کرده بطوریکه اگر به هنگامش بخروشد تر و خشک را با هم میسوزاند وهرچه در مسیرش قراربگیرد را همه را با هم میبرد!
رفتار رودخانه همیشه درسی از زندگیست..
کاش آلوده اش نکنیم….!

عکس:دشت کوهروبار ماسوله
مسیر ییلاق خُمارنسا(ماسوله)

پارس گیلدا
رودخانه

مطالب بیشتر در باره رودخانه را (اینجا) بخوانید.
مطالب بیشتر در مورد حریم و بستر رودخانه را (اینجا)  بخوانید.

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا