گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

نکات کلیدی در کوهپیمایی

نکات کلیدی در کوهپیمایی ایمن و مطمئن

نکات کلیدی در کوهپیمایی:

برای انجام ایمن هر ورزش و تداوم آن  رعایت نکات کلیدی و اصول اولیه آن لازم وضروری ست وگرنه بروز اسیبهای ورزشی میتواند حتی تا مرحله تهدید جان ورزشکار پیش برود.طبعا کوهپیمایی و کوهنوردی نیز از این قاعده و قانون مستثنی نیست.در این مقوله، هدف وارد شدن به موارد تخصصی در  ورزشکوهنوردی نیست بلکه اصول اولیه یک پیمایش در سطح متوسط جهت علاقمندان به موضوع که حسب تجربه حاصل شده است یادآوری میگردد.

1-نوشیدن آب

قطعا در هر پیمایشی نوشیدن آب به میزان کافی و هیدراته نمودن بدن کمک شایانی به تجدید قوا و بازیافت آب از دست رفته میکند.جلوگیری از گرما زدگی در تابستان نیز سرماردگی در زمستان،جلوگیری از ارتفاع زدگی و همچنین پیشگیری از گرفتگی مفاصل و عضلات و تعدیل مزاج و ممانعت از یبوست در پیمایشهای طولانی و خیلی موارد دیگر از اهم فواید نوشیدن آب کافی ست.توصیه میشود در یک پیمایش با سختی متوسط یکروزه در هوای نه چندان گرم بین دو تا سه لیتر آب(صرفنظر از اینکه احساس تشنگی بکنیم یا نکنیم)مورد مصرف قرار گیرد.حتما آب مصرفی منطبق با درجه حرارت محیط باشد.

2-قانون نانوشته ساعت 14

بهتر است ساعت پیمایش روزانه بگونه ایی مدیریت گردد که بازگشت به سمت مبدا یا کمپ اقامت شبانه قبل از ساعت 14 رقم بخورد حتی اگر قله بفاصله اندکی قرار داشته وبا چشم قابل رویت باشد.قانون ساعت 14 یک قانون طلایی در کوهنوردیست.

3-کوله پشتی سبک

بستن کوله پشتی سبک و همراه داشتن اقلام بسیار ضروری  سبب دیرتر خسته شدن کوهنورد و راحتتر شدن پیمایش او میشود.در این رابطه بهتر است چک لیستی تهیه و از قبل از پیمایش اقلام ضروری یاداشت و محل قرار گیری آنها در کوله پشتی بخاطر سپرده شود تا به هنگام نیاز براحتی قابل دسترسی باشد.

4-استفاده از باتوم

استفاده از دو عدد باتوم یا همان عصای کوهنوردی سبب میگردد که در پیمایشها مخصوصا به هنگام پائین آمدن ،فشار کمتری به زانوان وارد گردد.استفاده صحیح از باتوم باعث کاهش 25 درصد فشار وارده به زانوها و مفاصل میگردد.

5-کفش مناسب

استفاده از کفش واصولا پوشش مناسب فصل(شامل پوشش کمکی واصلی) ،کمک زیادی به انجام یک پیمایش مطلوب میکند.کفش کوهنوردی باید یک تا دو شماره از کفش معمولی بزرگتر بوده تا امکان پوشیدن جوراب مناسب با آن فراهم گردد.

6-تغذیه مناسب

از نکات کلیدی در پیمایشها ،تغذیه مناسب است.تغذیه یک کوهنورد به سه بخش قبل از صعود،حین صعود وبعد از صعود تقسیم میگردد و هریک مختصات خاص خودش را دارد.طبعا تغذیه حین صعود باید سبک و قابل هضم بوده و کمتر موجب درگیری معده شود.در این میان، صبحانه نقش اساسی ومهمی دارد که باید پرانرژی ولی کم حجم و سبک باشد.عسل ،چای ،خرما و مصرف تنقلات  وریز دانه های مغذی و میوه جات خشک در تامین این مهم بسیار مفیدند.

7-آمادگی قبل از صعود

انجام ورزشهای ملایم و هوازی میان هفته نظیر دو،دوچرخه  وشنا به حفظ آمادگی بدنی کوهنورد کمک کرده و لذت پیمایش را برای وی و همنوردانش دو چندان میکند.نیز خواب قبل از روز صعود برای بهره مند شدن از یک صعود دلپذیر کمک فراوان میکند.

8-اجتناب به پیمایش بصورت تکنفره وانتخاب همنورد همتوان

9-استارت آرام و تنفس درست در یکساعت اول برنامه

10مدیریت زمان واستراحت بازای هر یکساعت ده دقیقه در فصول خوب وهر یکساعت دو سه دقیقه سرپایی در هنگام برف و یخبندان

همواره بیاد داشته باشیم که مبادرت ما به انجام طبیعت گردی و کوهنوردی برای ورزش کردن ولذت بردن از طبیعت بوده لذا نباید بجز رد پا هیچ رد دیگری از خود در طبیعت برجای بگذاریم وریختن  ورها کردن هر گونه زباله و ضایعات در کوه با مبادی این ورزش و اخلاق کوهنوردی سازگاری ندارد.مهمتر اینکه رعایت نکات کلیدی در ورزش کوهنوردی کمک میکند یک پیمایش سالم و مفرح و ایمن را تجربه کرده و فتح”قله خانه”(سالم به خانه رسیدن)مهمتر از فتح قله کوه با هدف حفظ ایمن صعود مدنظرمان باشد.

پارس گیلدا
نکات کلیدی در کوهپیمایی

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا