گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

قله شاه معلم یا مولوم بند

توضیحاتی پیرامون قله شاه معلم یا مولوم بند

قله شاه معلم یا مولوم بند:

قله شاه معلم یا مولوم بند ماسوله در استان گیلان یکی از قلل مطرح و پرتردد استان است. در واقع میتوان گفت که از لحاظ ارتفاع هفتمین  قله بلند گیلان( به ارتفاع 3058،3095،3112متر از سطح دریا )هست.

زمستانهای این قله بسیار سرد و سوزناک است. مخصوصا در حضور بادهای زمستانی صعود به این قله بسیار سخت و نفسگیر خواهد بود.

مسیر قله بسیار زیبا و نشاط انگیز است.اگر در یک روز آفتابی  ماه اول پائیز قصد صعود به این قله را داشته باشید حتما با نمارنگهای متنوع و متلون جنگل هیرکانی مسیر ،مخصوصا جاده دسترسی به مسیر صعود موسوم به جاده ماسوله به خلخال مواجه خواهید شد.

خاطره ایی خوش از یک صعود دلچسب را به قاب خاطراتتان خواهید افزود.

ویژگیهای قله:

اول اینکه مسیر قله فاقد آب است ولذا حتما باید آب مصرفی خود حداقل به میزان سه لیتر از شهر ماسوله تهیه و با خود به همراه داشته باشید.

دوم اینکه اگر از مسیر موسوم به خارند یا کارگاه صعود کنید در مسیر تابلوهای راهنمای و دیرکها و سنگچین های راهنمایی کننده نصب شده بطوریکه حتی در صورت بروز مه و ریزش برف نیز  پیدا کردن مسیر چندان سخت نیست.

سوم اینکه اگر مبدا صعودتان خارند باشد(به ارتفاع 1750 متر از سطح دریا)  صعود به قله اول شاه معلم( با ارتفاع 3058 متر و فاصله 6600 متری زمینی)با گام متوسط حدودا بین سه و نیم تا چهار ساعت بطول خواهد انجامید .

در اینصورت فاصله بین قله اول تا سوم (که مسافت زمینی آن 2900 متر میباشد و سه تپه فراز و فرود دارد )حدودا دو ساعت بطول می انجامد. نهایت اینکه فاصله نه و نیم کیلومتری خارند( 1750 متر از سطح دریا) تا قله 3112 متری (شاه مولوم یا مولوم بند)  بفاصله شش ساعته طی خواهد بود شد وبا احتساب چهار ساعت برگشت میتوان آن قله را با رفت و برگشت ده ساعته صعود نمود.

عکسهای زیر مربوط است به صعود مورخ 25/7/99
جاده ماسوله به خلخال-صبح روز صعود جاده ماسوله به خلخال-صبح روز صعود مسیر موسوم به کارگاه(عصر روز صعود)

قله اول شاه معلم به همراه همنورد گرامی جناب آقای حامی امینیجاده ماسوله به خلخال(عصر روز صعود)مسیز موسوم به کارگاه

پارس گیلدا
قله شاه معلم یا مولوم بند

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا