گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

ییلاق زردخانی

ییلاق زردخانی یا زرد خونی

ییلاق زردخانی:

ییلاق زردخانی یا زردخونی به ارتفاع 2013 متر از سطح دریا از ییلاقات خط الراس فومن است .مثل ییلاق سوته و مته خانی از زمره مناطق ییلاقی غرب گیلان میباشد.مبدا صعود به این ییلاق هم از ابتدای راه پله منطقه توریستی قلعه رودخان(فومن) هست وهم از روستای مزکده شفت و جنگلهای سیاهمزگی و سوته.

صعود ما با همنوردان باشگاه کوهنوردی سپهر رشت در تاریخ 13 آذر 1400 از منطقه قلعه رودخان صورت پذیرفت.نقطه صعود در همان ابتدای پله های قلعه رودخان و از طریق پاکوبی که به سمت راست میباشدبوده است.برابر اطلاعات برنامه مسیر یاب(جی پی اس)  ارتفاع مبدا صعود از سطح دریا 615 متر بوده است.

استارت حرکتمان ساعت شش ونیم صبح بود.هوای صبح روز صعود که چند ساعتی از بارش برف و طوفان روز قبلش گذشته بود عالی با آسمانی آفتابی بود.اگرچه شیب ابتدای مسیر تا حدود یک ونیم ساعت اولش نفسگیر بود ولی متعاقبا ملایم شد.همزمان با ملایم شدن شیب ، روشنایی پرتو عالمتاب خورشید با تابیدن بر نوک قلل اطراف نوید پیروز نور بر ظلمت میداد.

کم کم که جلوتر میرفتیم جنگل برف زده نیز شکل وشمایل سپیدی بخود میگرفت.وهرچقدر که پیشتر میرفتیم برارتفاع برف هم اضافه میشد.برفی بی آزار که نه یخزده بود که مزاحم پیمایش شود ونه آبدار بود که مسیر را خیس و گِلی نماید.مشاهده چشم اندازه انبوه درختان سپید پوش جنگل آنچنان همنوردان را مشغول به برداشتن تصاویر از این مناظر زیبا  وبدیع نمود که پیمایش این مسیر به آنی سپری شد .بلافاصله بعد از اتمام مسیر جنگلی در منطقه ییلاق سوته و در میان توده درختان کونوس جنگلی قرار گرفتیم که حالا دیگر میوه هایشان رسیده وعسلی و ماکول شده بودند.

از این مائده ماه آذر بهره وافر بردیم و سپس در معرض آخرین شیب مسیر قرار گرفتیم .بعد از دوساعت برفکوبی لذتبخش به منطقه ییلاق زردخانی رسیدیم.کمی اُتراق و عکس و کلیپ و در نهایت برگشت به مبدا صعود البته پس از صرف نهار در کلبه های ییلاق سوته.لازم به توضیح میداند که ادامه ییلاق زردخانی به منطقه موسوم به شمشیرزن لاس وسپس ییلاق دایله سر ودر انتها هم به قلل ملبهار و لاس پشته ختم میگردد.

در طول مسیر بدلیل سرمای هوای و عدم امکان توقفهای بلندمدت توسط سرپرست گروه استراحتهای کوتاه لحاظ میشدبطوریکه بدن همنوردان سرد نشود.ساعت 19 بعد از دوازه ونیم ساعت پیمایش و طی کردن 19 کیلومتر( 19 کیلومت ویکصد وپنجاه متر) پیمایش ،سوار مینی بوس شده و عازم رشت شدیم.

تعدادی از عکسهای مسیر در اینجا تقدیم حضور خوانندگان این مطلب میشود.

تقریبا دو ساعت بعد از پیمایش به اینجا رسیدیم.نوید پیروزی نور بر ظلمت از خورشید جهانتاب
بر خلاف فیزیک چهره اش خیلی هم مهربان وبا وفا بود.پنج شش تایی بودند.البته چند بار تا قله با هم بگو مگوی خانوادگی داشتند که با وساطت ما بخیر وخوشی رفع و رجوع شد.
همنورد خاص…!
جنگل سپید پوش
همینقدر خسته همینقدر واجب الاستراحت…!
جز دوست نخواهم داشت از دوست تمنایی
تقریبا اکثر شهرهای غرب گیلان حتی خود رشت در این هوای تمیز از ییلاق سوته قابل رویت بودند.دوردور همانجایی که ابرها رو میبیند دریای کاسپین
حجم برف ییلاق زردخانی
و سرانجام عکس دستجمعی

پارس گیلدا

ییلاق زردخانی

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..