گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

کرف

کرف یا چماز یا سرخس عقابی

کرف:

کرف”ک ر ف،کَرَف” گیاهیست بلند قد با برگهای دراز و دمبرگهای بیشمار که گاهی ارتفاعش به دو متر هم میرسد.  تقریبا در تمامی مناطق جهان می روید.در شمال ایران بیشتر در مناطقی که به هر دلیل جنگل از بین رفته باشد رویش دارد.گاهی تراکمش در جنگل آنقدر زیاد است که پیمایش از داخل آنها بسیار سخت است مخصوصا اگر بارش مختصری هم باشد. باعث خیس شدن لباسها و کوله پشتی پیمایشگران میشود .

این گیاه به نامهای چماز و سرخس عقابی نیز معروف است.گیاهیست دارای خاصیت دارویی مدر و مُلَین و مُسکن و دارای برخی خواص دیگر که البته حتماباید با نظرپزشک مصرف شود.چنانچه ساقه اش قطع شود برگهایش دیر خشک میشود . حتی در صورت خشک شدن از هم نمیپاشد. لذا خاصیت آفتابگیری و عایق دارد.به همین خاطر باغداران از آن برای پوشش سر جعبه های میوه تازه چین به منظور جلوگیری از پوسیدگی آنها استفاده میکرده و میکنند.

ییلاق زودله سر(ماسوله)کرف یا چماز یا سرخس عقابی

کرف یا چماز یا سرخس عقابی

این گیاه در فرهنگ لغات فارسی دارای معانی مختلف بوده و نیز در برخی از نقاط ایران بعنوان اسامی روستاها استفاده میشود که البته سنخیتی با گیاه کرف ندارد.

کرفزار منطقه زودله سر

عکسها:تیر۹۹
ارتفاعات گیلان
پارس گیلدا

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام
    ببخشید ما یه زمین داریم که میخوایم توش درخت بکاریم‌ولی زمینمون پر از این گیاه سرخسِ و ما میخوایم ک اینارو از بین ببریم ایا راه حل یا سم بخصوصی داره؟؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا