اجتماعی

خیرمقدم

اردیبهشت و خیر مقدم

خیرمقدم:

امروز اول ارديبهشت است؛
اردیبهشت نام دومین ماه سال و روز دوم هر ماه در گاه‌شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا، اشاوهیشتا و در پهلوی اشاوهیشت و در فارسی اردیبهشت گفته شده که کلمه‌ای است مرکب از دو جزء: جزء اول “اشا” از جمله لغاتی است که معنی آن بسیار منبسط است، راستی و درستی، تقدس، قانون و آئین ایزدی، پاکی…. و بسیار هم در اوستا به کار برده شده است. جزء دیگر این کلمه که واژه “وهیشت” باشد. صفت عالی است به معنای بهترین.

بهشت فارسی به معنی فردوس از همین کلمه است. در عالم بالا و قدسی، نماینده صفت راستی و پاکی و تقدس اهورامزداست و در عالم مادی، نگهبانی کلیه آتش های روی زمین به او سپرده شده است. در معنی ترکیب لغت اردیبهشت “مانند بهشت” هم آمده است….

اما فارغ از همه نگرانيهايي كه امروزه ذهن و فكر غالب ماها را درگير خود كرده است ، حضور ارديبهشت را در ميان انبوه مشغولیات ذهنی در جمع خود خير مقدم ميگوئيم وفقط ياداوري ميكنم كه اگر كمي وفقط كمي رفتارمان ارديبهشتي شود و راستي وصداقت و پاكي سرلوحه اهدافمان در زندگي قرار گيرد ،قطعا حجم دغدغه ها و نگراني های ما به تحلیل رفته وهمين اصل وقانون، قابل تسري در ساير شعب وشاخه هاي زندگيست وميتوانیم بهشتي داشته باشيم كه ارديبهشت آنرا به ما نويد ميدهد…..!

اردیبهشت و خیر مقدم

امروز ، روز سعدي شاعر نامدار ايراني هم هست .يادش را گرامي ميداريم و بي مناسبت نميبينم كه پيوند ارمانهاي ماه ارديبهشت را با سعدي وافكارش که با اين بيت زيبا پیوند خورده بيان كنم…
سعديا راست و روان گوي، سعادت بردند
راستي كن كه به منزل نرسد كج رفتار…

ارديبهشت به همه شماها مخصوصا متولدین اردیبهشت که بهشتی اند و نیر هموطنان شمالي كه زن ومرد وكودك ونوجوان در اين ماه به امر كشت وزرع وزراعت و آفرینش بهشت زمینی مشغولند خجسته و مبارك باد….

#سعدی#اردیبهشت#بهشت#متولدین_اردیبهشت#اهورا_مزدا#دومین_ماه_سال#فردوس#اوستا

اردیبهشت ماه تلاش و راستی و زایش بهشت

پارس گیدا
خیرمقدم

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا