برش کتاب

داشتن یا بودن

داشتن یا بودن:

ما آدم‌ها به جای آنکه زندگی کنیم و باشیم فقط در حال جمع کردن و داشتن هستیم. ما به پدیده‌ها به چشم مایملک نگاه ‌می‌کنیم و به آن‌ها چنگ ‌می‌زنیم تا پیش خودمان نگه داریمشان.
ما به جای آن‌که دنبال دانستن باشیم، دنبال جمع کردن اطلاعات هستیم. به جای آن‌که از پول لذت ببریم، دنبال ذخیره کردن برای آینده هستیم، به جای آن‌که به بچه‌هایمان فرصت حضور و زندگی کردن بدهیم، سعی ‌می‌کنیم مثل یک دارایی آن‌ها را داشته باشم، تا آن‌طور که ما ‌می‌خواهیم زندگی کنند و به آن‌چه ما باور داریم، ایمان بیاورند.

به جای آن‌که از لحظه‌ای که در آن هستیم لذت ببریم، سعی ‌می‌کنیم با عکس گرفتن، آن لحظه و خاطره را تصاحب کنیم و… شاید یک نتیجه این تمایل ما به داشتن و نگه داشتن، این باشد که مرتب دنبال ثبات ‌می‌گردیم. ‌می‌خواهیم همه چیز را به بهترین حالت آن حفظ کنیم. دوست داریم همیشه جوان بمانیم و سالم. دوست داریم وسایلی که به ما مربوط است نو و سالم باقی بمانند…
در همه اینها ما دنبال “ثبات” و “قرار” هستیم، و از این بابت متحمل اضطراب و رنج ‌می‌شویم. اگر جرات داشته باشیم این قانون را بپذیریم که دنیا بی ثبات است و هیچ چیز پایدار نیست، به آرامش بزرگی ‌می‌رسیم.

 اریک (اریش)فروم
داشتن یا بودن

پارس گیلدا

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا