گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

روستای دارستان

روستای دارستان،بخش مرکزی شهرستان رودبار

روستای دارستان:

روستاي دارستان از جمله روستاهاي بخش مركزي شهرستان رودبار است.موضوع برنامه پيمايش مورخ 6-11-91 ما بود.ورودي اين روستا از روستاي لويه هست كه تابلوي آن در جاده قديم رشت به رودبار و حدود 500 متر مانده به رودبار در حاشيه جاده نصب شده است.با گامهاي متوسط با سه ساعت پياده روي ميتوان به روستا رسيد والبته با ماشين حتماً كمتر، كه ما تجربه نكرده ايم.

روستای دارستان

روستاييست ييلاقي در ذيل ارتفاعات نارنجكل وبه فاصله حدود 1500 متر از سطح دريا .به ظاهر متروكه ولي در حال ساخت آنهم به شيوه مدرن.گويا ويلا سازي حتي آپارتمان سازي توسط شهروندان ديگر شهرها و بيشترتهراني و….

بی پناه میشود خانه کلاغ وقتی باد وبرگ دست بدست هم میدهند…!

روستايست كه داراي برق ولوله كشي آب چشمه است.انتن دهي تلفن همراه در آن به راحتي صورت ميگيرد.داراي جاده نيمه اسفالته وبه قول معروف شُسته رُفته با حد اقل دست انداز هاست.اين روستا داراي امكانات ورزشي سنتي( زورخانه) بوده ودرخت گردوي كهنسال وزيباي آن در مبدا ورودي روستا خوشامد گوي مقدم تازه واردان است… !.

پیش از من و تو لیل و نهاری بوده است، گردنده فلک نیز بکاری بوده است، هرجا که قدم نهی تو بر روی زمین، آن مردمک چشم نگاری بوده است، بقایای گورهای قدیمی

از ديگر موارد ديدني در مسير ورود به اين روستا مقبره هاي نيمه ويران حاشيه جاده منتهي به اين روستاست كه سنگ قبرها و درون گورها كاملاً هويداست. گروهي معتقدند به هنگام احداث جاده به شكل موصوف در آمده و عده ايي ديگر نظر ديگري دارند دال بر تلاش براي يافتن زير خاكي . البته كند وكاوهاي ديگر در ديگر نقاط حاشيه جاده ونيز ديوار نوشته هاي موجود در روستاي لويه(كه قبل از آن واقع شده) مبني بر تبليغ فروش دستگاههاي فلز ياب و…. نظر دوم را بيشتر تقويت ميكند.از ديگر مناظر ديدني و زيباي اين روستا رنگ خاك بخشي از اراضي نزديك به روستاست كه در زير نور آفتاب به رنگ بنفش ميزند و مبين مواد خاص تشكيل دهنده آن ميباشد كه با جاهاي ديگر تفاوت دارد.

سازه قدیمی

دارستان و درفک

در نزديكي اين روستاي ييلاقي ، وقتي به دورنماي آن خيره ميشوي در سمت راست قله با عظمت و سفيد پوش درفك و به فاصله اندكي (البته فاصله هوايي از آن) قله پوشيده از برف آسمانسرا وتوربينهاي بادي آن در پهنه بيكران آسمان جلوه گري ميكند. در يك هواي صاف وآسمان آبي ، منظره وزيبا و بينظير و فرصتي مغتنم است براي كسانيكه كه دوستدار هنر عكاسي وعكسبرداري از طبيعت هستند.

ز نیرو بود مرد را راستی….زورخانه روستا

وجود ويلاهاي ساخته شده و در حال ساخت در دامنه كوه در اين روستا بيانگر آن است كه در فصل گرم سال بايد بسيار شلوغ وپذيراي ميهمانان گرما ديده و گرما زده ويلا دار باشد.روستاي نيمه مخروبه وقديمي دارستان با ساخت وسازهاي جديد خود ميرود به روستا شهري تبديل شود مثل بسياري ديگر از روستاهاي شمال كه امروزه نه رنگ وبوي روستا دارند و نه حال وهواي شهر وبايد براي انها اسم ديگري يافت!.

نفرات از راست:اینجانب-اقای رهبردوست وآقای محمدی

پارس گیلدا

روستای دارستان

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا