گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

قله نراو

قله نراو(نراب یا نهراب)

قله نراو:
برنامه صعود ما به قله نراو که به نِراب یا نهراب نیز مشهور است از توابع شهرستان شفت در استان گیلان در اردیبهشت 97 انجام شد.قله ایی زیباوبلند در جنوب شرق شفت  در مسیری بکر در فصلی مثل بهار وماهی چون اردیبهشت حتما خاطره انگیز ومهیج خواهدبود.قله ایی به ارتفاع 2420 متر از سطح دریا.طول جغرافیایی 49درجه و15 دقیقه و 43 ثانیه و عرض جغرافیایی 36 درجه و 57 دقیقه و 13 ثانیه.

نراو از قلل ارتفاعات شفت(گیلان)

اصلی ترین مسیرهای صعود به این قله عبارتند از:

1-امامزاده ابراهیم،ونی،نراو
2-امامزاد اسحاق،اسکندرکوه،سیاسرک،نراو
3-سلانسر،تولاوی بره،نراو
4-خرمکش،لاس پشت،سیاسرک،نراو

مبدا صعود ما از مسیر اول یعنی روستای امامزاده ابراهیم بود.این روستابه ارتفاع 610 متر از سطح دریا واقع شده است.ساعت 7 صبح پس از ورود به این روستا و شنیدن صحبتهای سرپرست و راهنمای برنامه ،حرکت خود را از پاکوب مشخصی که راهنما وارد آن شده بود آغاز کردیم..

میهمانپذیر چوبی روستای امامزاده ابراهیم
آغاز راه

در طول مسیر چشمه های زیادی وجود ندارد .در عین حال به آبدار بودن چشمه های موجود هم  اطمینانی نیست. لذا بنا به توصیه راهنما در اولین چشمه مسیر که تقریبا بعداز یک ونیم ساعت حرکت به انجا رسیدیم ضمن صرف صبحانه، بطری ها را پراز آب کرده و به حرکتمان ادامه دادیم.

مِه و باران بهاری ولباسهای ضد آب

در ساعت حدود یازده و نیم صبح به دشت ونی به ارتفاع حدودا 1900 متری سطح دریا رسیدیم .در لابلای ابرهای آماده بارش ،قله مخروطی شکل نراو را مشاهده کردیم.بنا به گفته راهنما ،هنوز تا دو ساعت دیگر باید کوهپیمایی کنیم.
در اینجا همنوردان ما دو دسته شدند.گروهی متشکل از 11 نفر راه تپه ونی را که در نزدیکی واقع بود در پیش گرفتند. بقیه شامل 27 نفر عازم قله نراو شدیم.

از راست همنوردان آقایان صفری-محمدی-نوری و اینجانب
نهار روی قله ولی نیم نگاهی هم به آسمان
ضیافت در جوار ابرهای آماده بارش

بالاخره قله

چند دقیقه از ساعت یک گذشه بود که بعد از پشت سر نهادن شیبی تند و نفسگیر به قله پر شکوه نِراو (نهراب  یا نراب) به ارتفاع 2420متر از سطح دریا رسیدیم.رحِل اقامت را جهت صرف نهار انداختیم.اگرچه نیم نگاهی هم به ابرهای آسمان داشتیم.

بعداز صرف نهار و گرفتن عکسهای یادگاری و با توجه به شرایط نامساعد جوی به سمت پائین راه افتادیم.البته از جاذبه های مسیر هم غافل نبودیم و بموقع عکسهایی از آنها میگرفتیم.

جدی شدن ریزش باران
ازدیدنیهای مسیر(بالاخره هرچه با همنوردان همفکری کردیم نتوانستیم تشخیص دهیم این استخوان ارواره کدام جانور است..!)
شقایق که در این ایام میهمان همیشگی دشت و دمن است
اینجا در انتهای مسیر

در برگشت و در درون جنگل،ابرهای بارش زا به زایش پرداختند. بارش دانه های درشت باران بهاری آغازیدن گرفت.در چشم برهم زدنی بارش توام با رعدوبرق چنان شدت گرفت که فرصت پوشیدن لباس ضد آب بسیارتنگ بود.

این دشت پر از گل و سبزه که زیر پای همنوردان بود

لباس ضد آب را پوشیدیم ولی کوله پشتی و محتوای آن غرق در آب بود.از طرفی با توجه به رعد برق مداوم ،اقامت در جنگل و زیر درختان جنگلی به صلاح نبود ولذا ادامه مسیررا با دویدن پیمایش کردیم.

از تمامی لباسهای ضد آب این یکی کارآتر بود.

در ادامه، لباس ضد آب هم در قبال آن باران مقاومت خودراازدست داد.ناچار شدیم ازکاور پلاستیکی جهت جلوگیری از سرد شدن بدن خود استفاده کنیم که بسیار هم مفید واقع شد.

تیم دوست داشتنی باشگاه البرز جملگی شاد و خندان

وبلاخره پایان برنامه صعود به قله نراو

ساعت ۸ عصر و در میان دیدگان حیرت زده زوار امامزاده ابراهیم با لباسهایی سراسر خیس و کفشهایی مملو از گل ولای وارد روستای فوق شدیم. پس از ملحق شدن به گروه اول  که ساعتی قبل پائین آمده بودند و شستشوی گل ولای کفش خود، از کوچه پس کوچه ها وجوار خانه های چوبی آن عبورکردیم و سوار ماشین و عازم شهر رشت شدیم.

جا دارد از دوستان باشگاه کوهنوردی البرز که این برنامه زیبا را تدارک دیده بودند صمیمانه تشکرو قدردانی نمایم.

پارس گیلدا
قله نراو

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

1. به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید
    که سالک بیخبر نبود ز راه و رسم منزلها…!