اجتماعی

وضع پسرشمادرسال ۲۰۰۰

پنجاه سال قبل و پنجاه سال بعد

وضع پسرشمادرسال ۲۰۰۰

روزنامه اطلاعات چاپ1354

وضع پسر شما در سال2000

پارس گیلدا

این مطلب را روزنامه اطلاعات در 47 سال قبل نوشت.الان 22 سال هم از سال هدف آن مقاله گذشته است.جالب اینکه دغدغه های 47 سال قبل روشنفکران و دانشمندان برای سال 2000 که البته الان در 2022آن هستیم چی بوده است!.شاید آن زمان که بحران غذا ، جهانی بوده است عمده نگرانی دانشمندان سرِ آن خلاصه میشد.اگرچه نامی هم از محیط زیست برده شده ولی واقعا فکر نمیکردند که روزی گرمایش زمین تا این اندازه بحرانی شود.بطوریکه دغدغه های زیست محیطی خط اول مشغولیات ذهنی دولتمردان و  دانشمندان این حوزه را  به خود معطوف دارد.

اگرچه امروز هم بحران غذا وجود دارد ولی این بحران همانی نیست که در آن زمان محققان روی آن کار میکردند.باید اعتراف نمود که به یُمن آن تحقیقات  وپیدایش سموم دفع آفات نباتی و به زیر کشت رفتن اراضی بیشتر واجرای طرح های مختلف آمایش زمین مخصوصا در کشورهای توسعه یافته ودر نتیجه افزایش بهره وری زمینهای کشاورزی و نیز حضور محصولات تراریخته، حجم مواد غذایی در دنیا افزایش یافته ولی عدم توزیع عادلانه ثروت سبب عمیقتر شدن شکاف بین اقشار برخوردار و غیر برخوردار شده است.همچنان بحران غذا لااقل برای نیمی از جمعیت جهان وجود دارد.

بربریت نوین

برغم همه گونه پیشرفتهایی که در این مدت عاید نسل بشر شده است متاسفانه سایه جنگ و ناامنی و تروریسم همچنان بر سر مردمان جهان سنگینی میکند.فن آوری سبب شده وسایل رفاه وآسایش بیشتری تولید شود مردم راحتتر بتوانند به سفرهای تفریحی بروند،داروهای بیشتر تولید شده و ظاهرا مرگ ومیر طبیعی کمتر شده است و…ولی از آرامش کماکان خبری نیست.جنگهای میکروبی وبیولوژیک در سرلوحه اهداف دولتهاست بطوریکه تولید  و توسعه این نوع سلاح ها و سایر جنگ افزارهای کشتار جمعی وسلاح های غیر متعارف و…ادعای متمدن شدن جوامع انسانی را در حد یک شوخی باقی گذاشته است.

وضع پسرشمادرسال ۲۰۰۰

نمیتوان پیشرفت عظیم در عرصه های گوناگون مخصوصا در زمینه کیهان شناسی،مهندسی،پزشکی وژنتیک و….انکار کرد .اما باید اذعان نمود که اینهمه دست آوردهای علمی کمکی آنچنانی به ارتقا شعور بشریت نکرده است.بربریت مدرن بر زندگی بشریت سایه افکنده بطوریکه حیات این کره خاکی به مخاطره افتاده است.

پنجاه سال آینده

شاید الآن وقت آن باشد که بار دیگر نویسنده ایی در روزنامه ایی مبادرت به نوشتن مقاله ایی در خصوص آینده فرزندانمان در 50 سال آینده نماید.در آن صورت اگر زمین باقی بود شاید کسانی بخوانند و تاملی بکنند به اینکه نیاکان آنها در پنجاه سال قبل در رابطه با آینده آنها چی فکر میکردند…!

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا