محیط زیست

مصرف بی رویه انرژی

درخشندگی ناشی از مصرف سوختهای فسیلی

مصرف بی رویه انرژی:

تهران و مصرف بی رویه انرژی

فضانوردی که این عکس را گرفته است گفته واقعا تهران میدرخشد!. ولی این نشاندهنده حجم مصرف بی رویه انرژیی است.

پارس گیلدا

امروزه در جوامع بشری میزان مصرف انرژی گویای میزان توسعه وبهره مندی آن جوامع از تکنولوژی نوین است.بعبارتی ماشینی شدن جوامع و شهری شدن زندگی ها به همان نسبت میزان نیاز آنها به انرژی را روز بروز بیشتر کرده و بنابراین مصرف انرژی آن جوامع نیز بیشتر است.

منتهی ایا این به این معناست که هر جا که انرژی بیشتری مصرف شود آنجا توسعه یافته تر است؟.قطعا پاسخ منفی ست.دلیلش نیز بر میگردد به این اصل بدیهی که وسایل وابزار آلات و ماشین آلات صنعتی بعنوان خورندگان و مصرف کنندگان انرژی نیز به تناسب توسعه جهانی باید همگام با آنها رشد و توسعه یافته و بهینه شوند.پسماندها و ضایعات ودود وبطور کل ماحصل خروجی این سیستمهای خورنده انرژی که روز بروز فرسوده ترمیشوند نباید موجبات آلایندگی روزمره محیط زیست گردند. که در آنصورت راههای رفع این معضل آنقدر سخت و گران است که باید گفت نشدنی ست.در عین حال انرژی که با هزیته گزاف بدست می آید مستلزم مدیریت مصرف است که فرهنگش باید توسعه و تبلیغ و ترویج گردد‌

درخشندگی ناشی از مصرف سوختهای فسیلی

آنچه که از عکس بالا دایر بر درخشندگی شهری مثل تهران در شب بر می آید مثال خوبی برای این ادعا است.تهران مثل شهرهای بزرگ دنیا مثل توکیو،نیویورک،لندن و…از لحاظ میزان بهره مندی از صنایع و کارخانجات مدرن،پیشرفته نیست ولی شاید میزان مصرف انرژی آن کمتر از شهرهای نامبرده نباشد که بلکه بیشتر هم باشد.

این درخشندگی ناشی از برقی ست که از طریق سوختن سوختهای فسیلی مثل مازوت و گاز و گازوئیل در نیروگاهها حاصل میشود که در دنیا یا متروک شده و یا در حال خداحافظی باسبد مصرفی جوامع است.ماحصل این رویه تخریب محیط زیست و عواقب بعدی آن است.

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا