دانستنیها

قاط زدن یا قات زدن

آشنایی با یک اصطلاح رایج

قاط زدن یا قات زدن:

اصطلاح قات زدن امروزه و به ویژه در گفتار نسل جوان به معنای قاطی کردن یا از خود بیخود شدن به کار می رورد. اما آیا می دانید ریشه این اصطلاح چیست؟

قات گیاه گلداری است که بومی بخش گرمسیری شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان می باشد.قات از سال 1973 توسط سازمان جهانی بهداشت نوعی ماده مخدر محسوب شده و در منطقه صعده کشور یمن بطور وسیع کشت می شود. این مخدر بسیار گران قیمت بوده و قیمت یک بسته برگ قات در سال 1388 در حدود 17 هزار تومان بود. این بسته تنها برای مصرف یک وعده استفاده می شود. برگ گیاه قات تا یک هفته در یخچال قابل نگهداری است و معمولاً بصورت تازه مصرف می شود.

قات زدن به عمل مکیدن تدریجی شیره برگ گیاه قات که نوعی مخدر است گفته می شود.قات زدن موجب می شود تا مصرف کننده برای چند ساعت با نشاط، سرزنده و هیجانی شده و شروع به صحبت بی ربط کند، در ساعات بعدی دچار سکون شده و در نهایت دچار خمودگی و تنبلی جسمی و فکری شود.

در کشور یمن دو سوم مردان و یک سوم زنان قات می زنند. بسیاری از مردم عربستان سعودی نیز از این ماده مخدر استفاده می کنند.

پارس گیلدا
قاط زدن یا قات زدن
مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا