گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

ای ساربان آهسته ران

ای ساربان آهسته رو کآرام جانم می‌رود ،وآن دل که با خود داشتم با دلستانم می‌رود

ای ساربان آهسته ران:

یکی از نکات مهم کوهپیمایی در فصل بهار ،لزوم توجه کامل کوهنوردان به جلو است.عدم احتیاط ،گاهی میتواند منجر به لگدمال شدن تخم یا جوجه های های پرندگانی شود که در پناه بوته های بیایان یا کوهستان و دامنه ها لانه دارند.

این عکس در فروردین 97 و در مسیر قله درفک(گیلان-رودبار)گرفته شد.

یکی از همنوردان در تلاش بود که این تخمهای قرقاول رالمس کند.مانع اش شدم چون از قبل میدانستم لمس کردن و تکان دادن تخمهای در حال زا،میتواند منجر به فاسد شدن وخرابی نطفه آن میشود!.

در بهار و اندکی هم تابستان به هنگام پیمودن مسیرهای جنگلی و کوهستانی حتما لازم است از مسیر مشخص شده پاکوبها رفت و آمد کرد.چرا که در زیر بوته های خار وگَوَن و درختچه های جنگلی و… پرندگان مبادرت به ساختن آشیانه و تخم گذاری و پرورش جوجه میکنند.به هنگام عبور کوهنوردان ، اگرچه گاهی خود پرنده ها ممکن است احساس خطر کنند و سریع از معرکه بگریزند ولی قطعا تخمها و جوجه هایشان در معرض اسیب هستند.

 عبور از مناطق علفزار و مراتع سرسبز کوهستانی مخصوصا در ماههای اردیبهشت و خرداد، آنگاه که طبیعت  با صدای موسیقی روحنواز چلچله ها وبلبلان و گنجشکها و فاخته و هَزاردستان و….پیمایشگران را همراهی میکند فوق العاده خاطره انگیز و زیباست .حیف است که احیانا با بی مبالاتی کوهنوردی سیمی از این ساز روحبخش قطع و یک ملودی از سرایش باز ایستد.

ای ساربان آهسته ران

پارس گیلدا

 مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا