عکس و فیلم

حکایت پایان ناپذیر رنج و برنج

برنج و رنجهای بیشمارش..

حکایت پایان ناپذیر رنج و برنج:

وجین به روش سنتی

پارس گیلدا

برنج از زمره اقلام اساسی خوراک سفره زندگی ایرانیان است.افزایش قیمت این محصول مثل بقیه محصولات وتولیدات کشاورزی امری ناخوش آیند است.زیرا که مثل قیمت بقیه اقلام غذایی بر کیفیت و سلامت تغذیه صحیح زندگی خانوارهای تاثیر مستقیم وسوء دارد.آنان که مستقیما درگیر کار کشاورزی و تولید برنج هستند هزینه تمام شده برنج را بسیار بالاتر از قیمت آن برآورد میکنند.برغم تحمل ناملایمات فراوان در مراحل کاشت وداشت وبرداشت این محصول، آنگاه که موعد بهره برداری فرامیرسد بدلیل تحمیل هزینه های گزاف سربار پرورش برنج در مراحل سه گانه آن که با وام وقرض و…. که بر گُرده کشاور صورت میگیرد،آنان ناگزیرند حاصل دسترنج خود را به ثمن بُخس به کارخانه داران شالی و عمده خریداران و واسطه ها و دلالان واگذار کنند تا بلکه با پرداخت بموقع بدهی های خود، آبروی خود وخانواده خویش را به خطر نیندازند.

خزانه سنتی برنج

هزینه های سرسام آور بخش کشاورزی

در سالهای اخیر تامین کود و سم بخش کشاورزی به سختی و گرانی و مشقات فراوانی همراه است .در عین حال هزینه های ذیربط بنحو فزاینده ایی بالا رفته است.از طرفی برنجکاری در ایران کماکان سنتی وکارگر نقش اساسی را در تولید برنج در مراحل سه گانه آن بر عهده دارد.بخشی هم که بکمک ماشین آلات صورت میگیرد علاوه بر ضرورت حضور کارگر متخصص،هزینه تهیه و تعمیر ونگهداری ماشین آلات کشاورزی سر به آسمان میزند.تسطیح نبودن غالب زمینهای کشاورزی و مشکلات کمبود آب و پِرت آن وتامین بموقع آن نیز مزید بر علل بالاست.در کنار این موارد نقش مافیای برنج را که با واردات برنج بی کیفیت و ارزان قیمت و بیموقع ، سبب غارت دسترنج برنجکاران میشود را در نظر داشته باشید.اینهمه سبب شده است که اقشار زحمت کش کشاورز مثل بقیه تولید کنندگان محصولات کشاورزی ، روز بروز فقیرتر شوند.

فقر فزاینده کشاورزان

فقر فزاینده در بخش کشاورزی و بی برنامگی دولتها در حمایت از آنان ونیز تغییر کاربری های اراضی کشاورزی و تبدیل شدنشان به اماکنی جهت ویلا سازی ها و هتل سازی ورستوران سازی و…کشاورزان اصیل را به فروش زمینهای کشاورزی ترغیب و بر نابودی بخش کشاورزی تسریع و تعجیل بخشیده است.

در امور کشاورزی زن و مرد همه با هم و دوشادوش هم به کار مشغولند

در چنین شرایطی معدود کشاورزان موجود در روستاها که به هردلیلی ماندگار شده اند انسانهایی مهجور و مظلومی هستند که مورد ظلم مضاعف واقع گشته اند.نباید تصور کرد که افزایش قیمت برنج تغییری مثبت در زندگی آنها ایجاد کرده و میکند کما آنکه افزایش قیمت سایر محصولات کشاورزی مثل گوجه وپیاز و سیب زمینی و… نیز چنین است.این نوع افزایش قیمتها،محصول یک اقتصاد ناسالم و رانت و فساد وسوء مدیریت محرز سالیان متمادی ست. قطعا سودش متوجه سودجویان و منفعت طلبان است.همانها که صحنه گردانان غائله واردات برنج و کود و سم و …وسردمداران آن هستند.

سازمان ملل متحد بمناسبت روز جهانی زنان روستایی در سال 2022پوستر فوق را طراحی وارائه داده است

حکایت پایان ناپذیر رنج و برنج

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا