امثال و حکم

خواب ظن چپ است

خواب زن چپ است یا خواب ظن چپ است؟

خواب ظن چپ است:
ریشه عبارت خواب زن چپ است چیست؟.
اصل این جمله “خواب ظن چپ است” بوده و منظور خوابی است که مبنایش شک و گمان است که رفته رفته به علت تلفظ غلط، معنی غلط به خود گرفت، و ربطى به خواب زن ها ندارد!.

پارس گیلدا

بسیاری از ضرب المثلها که در زبان محاوره مورد استفاده ما هست بدرستی ادا نمیشوند وبلکه معنا و مفهومش مورد عنایت گوینده وشونده قرار نمیگیرد .همین موضوع سبب میگردد که بمرور زمان این نوع اغلاط از گفتار به نوشتار منتقل گشته ومعنا و مفهومی دیگر پیدا نماید.یکی از آنها همین ضرب المثل بالا هست که توضیح آن بیان شد.

یکی دیگر از این نوع ضرب المثلها “کجدار ومریز” است که اشاره به کوزه شکسته ایی میکند که محتوای آن روغن یا مایعات دیگر است وتوصیه میگردد که تا به مقصد رسیدن بصورت کج نگهداشته شود تا محتوای آن نریزد.حال انکه غالبا آنرا بصورت کجدار ومریض مینویسند که فاقد مفهوم و معناست.

اصولا گفتمان درست واصولی سبب اصلاح نوشتار ودرک صحیح معنا و مفهوم بیانات و طرز تفکر آدمیزاد میشود .قطعا وقتی طرز تفکر اصلاح گردد روش ومنش زندگی نیز اصلاح خواهد شد واین سبب ارتقا کیفی سطح فرهنگی زندگی جوامع بشری میشود.طبعا زندگی با کیفیت آرزوی همه جوامع بشری ست.

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا