ظرافت تبلیغات
ظرافت تبلیغات:
شرکتی اروپایی در کار ساخت نوشیدنی های انرژی زا تصمیم میگیرد برای محصولات خود در کشورهای عربی تبلیغ نماید.بدین منظور مشاور تبلیغاتی شرکت سفارش چاپ سه پوستر با سه تصویر مفهومی بشرح زیر میدهد:
اول:تصویر شخصی خسته و کوفته و مستاصل و پریشان و بی رمق و تشنه در بیابان .
دوم :همان شخص در حال نوشیدن نوشیدنی مورد نظر شرکت در حالی که آرم برندش دقیقا جلوی لنز دوربین و چشم بیننده است.
سوم: همان فرد در همان بیابان گرم و سوزان در حالیکه روی ماسه ها در حال دویدن است.
ظرافت تبلیغات
بعداز چاپ پوسترها ، پیمانکار اروپایی شرکت، چند نفر کارگر عرب را استخدام واز آنها خواست طبق آموزش داده شده و رعایت ترتیب در نصب پوسترها آنها را دراماکن مختلف نصب کنند.
نتیجه دقیقا بر عکس شد و هیچکس از نوشیدنی آن شرکت استقبال نکرد!
نتیجه گیری:
در موضوع تبلیغات، اشنایی با فرهنگ مردم منطقه حتی در جزئی ترین ،حالات حائز اهمیت بسیار است.چه بسا متنی از چپ براست یکجور خوانده شود واز راست بچپ خلاف آن معنا دهد.کما اینکه پوستر های شرکت فوق که توسط پیمانکار اروپایی دستور داده شده بود بترتیب از چپ به راست نصب شوند ،توسط اعراب از راست به چپ خوانده شد.!
ظرافت تبلیغات