گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

دره یخار

آب دیدگان است بر رخسار تو ای یخار...!

دره یخار:

موقع برگشت همینکه ۳۰۰-۲۰۰متر از قله پائین آمدیم ،دوست همنوردمان که سنگنورد هم بود از من خواست عکسی از او با دره یخار که چند ده متری از مسیرمان فاصله داشت بگیرم که چنین نیز کردم.اگرچه وقتی نوبت خودم شد مِهی غلیظ، یخچال یخار را در محاق فرو برد!.

آقای نیما عظیمی همنورد ما در این برنامه(نمای پشت سر دره یا یخچال یخار)

دره یخار یا یخ آر(یخ آور) که در جبهه شرقی دماوند واقع است از جبهه شمال شرق قابل رویت است. نزدیکترین روستای همجوار این یخچال،روستای گزنه آمل است.

یخار از قدیمی ترین و با عظمتترین و مرتفع ترین یخچالهای طبیعی دماوند و بلکه فلات ایران است. این یخچال که از چندین دهلیز تشکیل یافته از حدود سیصد متری زیر قله شروع میشود و حدود یکهزاروسیصد متر ارتفاع دارد.در این نقطه همه دهلیزها بهم متصل و دره یکپارچه ایی شکل میگیرد.

یخچال یخار با قدمت چندهزارساله، محصول عصر یخبندان، مایه فخردماوند و کعبه آمال کوهنوردان و یخنوردان است که اکنون خروشیده است. دیدن صحنه خروش آب از دل این دره گرچه زیباست ولی یک تراژدی وحشتناک است که در حال رقم خوردن است.

شاید به تعبیری این آب دیدگان دماوند است که بر رخساره یخار جاری شده است و به حال آینده زمین میگرید.آب شدن یخهای چندین و چندهزارساله یخار،همچون آب شدن یخهای مشابه یخچالهای منطقه علم و تخت سلیمان یعنی آب شدن همه یخهای یخچالهای طبیعی ایران یعنی خشکسالی و بیابان زایی،پیامدهای تغییرات اقلیم و گرمایش زمین است که ناشی از دستکاری های بشر در مکانیزم طبیعت است و اثرات مخربش هرروز آشکارتر میگردد…

عکس:مرداد ۹۶
کلیپ : مرداد ۱۴۰۲ از انجمن پزشکی کوهستان

پارس گیلدا

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا