علمی

پیدایش رشته کوه هیمالیا

پیدایش رشته کوه هیمالیا:

رشته کوه هیمالیا شامل چندین قله بالای 8000 متری و قله معروف اورستش که بلندترین قله جهان است ،در بین کشورهای چین و هندوستان و نپال و پاکستان و…قرار داردو هر ساله پذیرایی صدها کوهنورد از اقصی نقاط جهان جهت فتح قلل 8000متری آن است.

طبعا هر کس که رشته کوهنوردی را انتخاب نماید فتح قلل 8000متری هیمالیا از آرمانهای وی خواهد بود.بد نیست نحوه پیدایش این رشته کوه عظیم را که صدها میلیون سال پیش در اثر جدا شدن صفحات ابر قاره “پانگه آ “و برخورد صفحه هندوستان با اروراسیا بوده است در چند ثانیه از طریق کلیپ زیر شاهد باشیم.

توضیحا یاد آور میگرد این رشته کوهها که به بام دنیا محسوب میشوند دارای 50 قله بالای 7000 متر و 14 قله بالای 8000 متر هستند.کوه اورست با نام نپالی ساگارماتا یا سرآسمان بعنوان بلندترین قله روی زمین با ارتفاع 8848 متر از سطح دریا شناخته شده است.این قله در محدوده کشور نپال و منطقه خودمختار تبت چین واقع شده است.

هرساله تعدا زیادی کوهنورد از اقصی نقاط دنیا به قصد فتح قلل مزبور عازم هیمالیا میگردند.از جمله معدود کوهنوردانی که تاکنون توانسته هر چهارده تا قله بالای 8000متری هیمالیا را فتح کند عظیم قیچی ساز کوهنورد ایرانی میباشد.

پارس گیلدا

پیدایش رشته کوه هیمالیا

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا