عکس و فیلم

یاس یا پیچ امین الدوله

اردیبهشت، ماه گل یاس هست...!

یاس یا پیچ امین الدوله:

یاس یا پیچ امین الدوله

اردیبهشت، ماه گل یاس هست…!.
دو تا بوته از این یاسها که با این رنگ و عطر تا الان ندیده بودم در کنار هم بودند. روی دو تا درخت جنگلی مجاور پیچیده بودند واز طریق شاخه های آنها،داشتند به هم نزدیک میشدند تا یکی شوند….!.
عطر وحشی دل انگیزی داشتند…!.
گلهای این گیاه یکی از خوش عطرترینهای روی زمین است.کاش میشد از عطرشون هم عکس گرفت خیلی قشنگ میشد….!

آن سال گذشت.سال بعد منتهی در اسفند به همراه دوستم مجددا اینبار با بیلچه و ظرف رفتیم سراغشان.دو تا از ریشه ها را به هر زحمتی بود کندیم وآوریم در باغچه حیاتمان کاشتیم.هر دو گرفتند ولی انگار گُلشان مثل آن بوته مادر که درجنگل بود نیست.

گویا علت نامگذاری این گیاه به پیچ امین الدوله بر میگردد به دوره قاجار که صدراعظم مظفرالدین شاه یعنی امین خان امین الدوله برای اولین بار این گیاه را در حیاط خانه خود کاشته بود. نام علمی این پیچک LONICERA JAPONICAاست.بسیار سریع رشد میکند و قدرت پوششی بالایی دارد.به همین خاطر از این گیاه جهت پوشش دیوارها ونرده ها و…استفاده میشود.نیاز به مراقبت خاصی ندارد .عطرش در اردیبهشت هوشبر است.گلهای این گیاه در طب سنتی دارای ارزش دارویی هستند.

عکس:25-2-94
جنگل سراوان(گیلان-رشت)

پارس گیلدا

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا