گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

جانپناهای سنتی در قله ها

جانپناه کوهنوردی و چوپانی یا زیارتگاه

جانپناهای سنتی در قله ها:

از ویژگیهای برخی قلل، سازه های سنتی بنا شده بر روی آنهاست. از برخی از آنها بعنوان مقبره و زیارتگاه یا بقایای آن یاد میکنند.البته بغیر از واگویه های غیررسمی محلی ها هیچ سندی مبنی بر سبقه تاریخی آنها مبنی بر زیارتگاه بودنشان وجود ندارد.

از طرفی کندوکاوهای روی برخی قلل نشان از کنجکاوی برخی جهت کشف دفینه و امثالهم میباشد. ولی در رابطه با دلیل ایجاد چنین سازه های سنتی و یا وجود بقایای آنها در آن ارتفاعات حتی بین خود راهنمایان محلی اتفاق نظر وجود ندارد.منجمله بقایای قطعاتی از چوبهای موجود در قله مَلبهار شهرستان شفت،که برخی میگویند قبلا جانپناه و مامن کوهنوردان بوده،برخی دیگر آنرا محصول کارچوپانان جهت همین منظور تلقی میکنند، عده ایی هم معتقدند زیارتگاه بی بی خاتونی بوده که بعداز تخریب، دیگربازسازی نشده است.

شایدیک دلیل اعتقاد مردمان به ایجاد زیارتگاه روی قلل و زیارتگاه بودن این اماکن، باور مردمان مخصوصا ساکنان  شرق زمین به استقرار خدا یا خدایان در آسمانها برگردد. به همین خاطر در گذشته های دور بلندترین نقطه روی زمین را که قله باشند برای عبادت انتخاب میکردند تا صدایشان بهتر به گوش خدایشان برسد .نیز دلیل دیگرش هم شاید آتش باشد که در گذشته از آن برای اطلاع رسانی روی قله ها روشن میکردند.

جانپناهای سنتی در قله ها

گذشته از همه اینها نکته جالب برای من،خود این چوبهای محلی هستند که وقتی پنجسال قبل یعنی در اردیبهشت نود و پنج آنها را در آن ارتفاع دیدم همچنان محکم و سخت و سفت واستوار بوده اند که پنجسال بعد یعنی در خرداد سالجاری(1400) رویت کردم.

برغم باد وبرف وباران وآفتاب و…حتی برخورداری از تَرَکهای ریز بدنه برخلاف چوبهای نازپرورده و دست پرورده مناطق دشتی پوسیده نشده اند.

قله ملبهار خرداد 1400
قله ملبهار اردیبهشت 1395
قله ملبهار خرداد 1400
قله ملبهار اردیبهشت 1395

پارس گیلدا
جانپناهای سنتی در قله ها

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا