عکس و فیلم

اولین عکس تاریخی از بازار رشت

بازار رشت در گذشت های دور

اولین عکس تاریخی از بازار رشت:

بازار رشت، استان گیلان
عکس از آنتوان سوروگین
تاریخ عکاسی: ۱۸۸۰-۱۹٢۰ میلادی

پارس گیلدا

بازارهای سنتی در هر استان یکی از الویتهای اصلی توریستها و گردشگران اعم از ایرانی یا خارجی هستند.بازارهای سنتی با سازه طاق ضربی که به بازارهای طاقی نیز معروف هستند بواسطه داشتن جاذبه نوستالژیک یکی از مقاصد و اهداف سفرهای سیاحتی گردشگران را تشکیل میدهند.

از جمله این بازارها،بازار بزرگ رشت است.بازار رشت در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است.رشت از لحاظ تنوع مواد غذایی و خوراکی و غذاهای متنوع ،برترین شهر ایران است که در یونسکو نیز به ثبت رسیده است.به همین دلیل محوریت بازار بزرگ و قدیمی این شهر بر بخش خوراکیهای آن تمرکز دارد.وجود انواع ماهیهای استخوانی،ماهیهای شور و دودی،خاوریار یا همان اشپل،باقلی،ترشیجات،مرباجات،تخم مرغ محلی،تخم اردک و غاز ونیزبسیاری اقلام دیگر از مواد مورد ارائه در این بازار است.

اولین عکس تاریخی از بازار رشت

بازار رشت در گذشته ایی نه چندان دور اما شکل و قیافه دیگری داشت.عکس بالا که صدواندی سال پیش از این بازار تهیه شده مبین نوع پوشش مردمان آن زمان،وسایل مورد داد وستدشان در این بازار اعم از سفره ها و حصیرهای بافته شده از ساقه برنج یا برگ گیاهی موسوم به لی،جورابهای پشمی و سایر وسایل کشاورزی و طنابهای کنفی وابریشم و زنبیل و گلیم و….است.در عین حال ویترین مغازه ها در نوع خود بدیع و جالب توجه است.

بازار سنتی رشت هم مثل بسیاری از مولفه های فرهنگی در یکصد سال گذشته دچار تحول شد ولی شاکله اصلی بازار مبنی بر عرضه انواع خوراکیهای متنوع مخصوصاماکیان حفظ گشته و هر کسی که پا به شهررشت میگذارد اعم از اینکه نیازمند به خرید از بازار باشد یا نباشد باید سری به این بازار بزند وگرنه گویی او در رشت حضور نداشته است.

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا