گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

سیل ندانم کاری و بیخردی

سیل ندانم کاری و بیخردی:

این یادداشت را در تاریخ 22 فروردین نود وسه ، پس از برگشت از منطقه قلعه رودخان(فومن) در فیس بوک منتشر کرده بودم .بیمورد ندیدم امروز مجددا نظری به آن داسته باشم.

امروز یعنی 22-1-93 به همراه دوستان همنوردمان عازم قلعه رودخان (فومن)شدیم.

قبلا تنها یکبار به این قلعه رفته بودم .آنهم 17سال پیش(1376) به همراه همکاران آن زمان که تنها یادگار آن بازدید ،عکسیست با دوربین نادیجیتال به شرح زیر.

همانگونه که در گذر زمان ،چهره آدمها عوض میشود، مشاهده کردم که چهره قلعه رودخان نیز کاملا عوض شده است.
خیلی تغییر کرده شاید باور نکنید ولی آن تصوری که من از قلعه رودخان داشتم اصلا آنگونه نبود .چیزهایی از دور شنیده بودم ولی به چشم ندیده بودم.

دفعه قبل اگر اشتباه نکنم از یک کوره راه باریک از دل روستای” گشت” عازم قلعه شدیم .مسیر کلا بکر ودست نخورده بود.بنظر، نزدیک به سه ساعت کوه پیمایی کردیم .که در بخشهایی از مسیر، کوه پیمایی خیلی سخت بود. به هرحال به قله رسیدیم وداخل قلعه شدیم بدون اینکه محافظ ونگهبانی داشته باشد…

بازدید بدون پرداخت وجه

همه جای قلعه را از زندان و بخش گارد انتظامی گرفته تا اب انبار وشاه نشین و….را گشتیم .در آن زمان در داخل قلعه ، به چاله ها و گودالهایی برخورد کردیم که گویا گروهی برای کشف دفینه و زیرخاکی به حفاری پرداخته بودند.اینکه چیزی پیدا کردند یا نکردند بماند.
بعدش هم برگشتیم.همانگونه که گفتم در آن روز که ما رفته بودیم گردشگر دیگری به قلعه نیامده بود واگر بود خیلی اندک بود.

ولی اینبار انگار از شهر “گشت” به سمت قله حرکت میکنی ،دیگر از آن پاکوب سنتی کوهستان خبری نبود. همه اش پله بود و دکه و بوی کباب و خود کباب ولواشک و ترشک و ازگیل ونان محلی والبته مسافران فراوان…!

آن سه ساعت قبلی هم بدلیل ایجاد مسیر به یکساعت فعلی تقلیل یافت .البته تغییرات دیگری نیز در طول مسیر کاملا مشهود بود.مملو از زباله آنهم از نوع غیر قابل باز یافتش از قوطی های دوغ و نوشابه گرفته تا جعبه چیپس و پفک و….با سرویس بهداشتی ها فوق العاده کثیف.اینبار برای عکس گرفتن از طبیعت بکر ،باید جستجو میکردی تا اشغال و زباله در دید دوربینت قرار نگیرد و عکست را خراب نکند…!
البته یک ابتکار جالب هم در منطقه دیدم و آن سطل زباله هایی بود که به شکل سنتی درست شده بود ولی غالبا خالی بودند…

اینبار اما برای ورود به قلعه هم پول میگرفتند ودادیم…!

به هرحال گذر زمان هم انسانها را تغییر میدهد و هم بر طبیعت تاثیر گذار است ولی اینگونه که ما داریم کمک میکنیم به تخریب چهره طبیعت وناشیانه و ناآگاهانه به جراحی آن چهره زیبا میپردازیم معلوم نیست چه چیزی برای ایندگان به ارمغان خواهیم گذاشت….!

در همه جای دنیا ، صنعت گردشگری در راستای جذب توریست و ترویج فرهنگ ، به کمک اقتصاد می اید و ایجاد اشتغال میکند و جذب سرمایه را به همراه دارد ولی گویی ما همزمان با تخریب طبیعت و تغییر کاربری اراضی کشاورزی جوانان روستایی را به ترشک فروشی و لواشک فروشی مشغول کردیم تا بگوئیم برای انها اشتغال ایجاد نموده ایم !وبعدش هم برنج چینی وهندی و ….را وارد کنیم….!

به هر حال قلعه رودخانی که به باوری قدمت آن به دوره های اوایل اسلام و شاید قبل میرسد، شاید 17 سال دیگر وشاید هم خیلی زودتر با ایجاد تله کابینی که صحبتش به میان است و ساخت و سازهایی که به سرعت در آن حوالی در شرف انجام است ،دیگر در دل شهر وبرج و هتل و….گم گردد واز یاد و خاطره های محو گردد….!

پارس گیلدا

سیل ندانم کاری و بیخردی

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..