گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

جهت یابی در جنگل بکمک تنه درخت

جهت یابی در جنگل بکمک تنه درخت

جهت یابی در جنگل بکمک تنه درخت:

جهت یابی در جنگل به کمک تنه درختان

یکی از مشکلات پیمایش جنگلها، جهت یابی ست.مخصوصا در زمان ریزش مِه با برف که پاکوبها ناپدید میگردند و امکان یافتن مکان خورشید در آسمان میسر نباشد باید به روشهای دیگری جهت پیدا کردن مسیرها مبادرت ورزید.

یکی از این روشها استفاده از نقش و نگارهای تنه درختان تازه بریده شده است.دایره های روی تنه درختان نشانگر سن آنهاست و هر دو دایره نزدیک بهم که یکی روشنترودیگری  تیره تر است یکسال سن درخت را نشان میدهد.

دایره روشنتر ششماهه اول سال ودایره تیره تر ششماهه دوم سال را معلوم میسازد.این دایره ها اگرچه هم مرکزند ولی محیط انها در یکطرف به هم نزدیکتر و در طرف دیگر از هم دورترند.سمتی که فشردگی بیشتر باشد سمت شمال و سمتی که محیط دایره های از هم فاصله بیشتری داشته باشند سمت جنوب است.

البته متذکر میگردد که پیمایشگران حتما باید به چند روش جهت یابی مسلط بوده تا در صورت بروز مشکل وبمنظور کاهش ضریب خطای محاسبه از روشهای مختلف بصورت ترکیبی وتواما سود ببرند.گاهی حتی آشنایی با روش افراد بومی در جهت شناسایی مسیرها مفید وموثر است.

پارس گیلدا
جهت یابی در جنگل بکمک تنه درخت

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا