علمی

جیمزوب در مدار

تلسکوپ جیمز وب در مدار L2

جیمزوب در مدار:

شکل نهایی جیمزوب

اکنون با گذشت کمی بیش از سی روز از پرتاب جیمزوب و طی موفقیت آمیز یک میلیون و چهارصد وهفتاد هزار کیلومتر راه، بالاخره رصدخانه جیمزوب گامهای آخر خودرا جهت قرار گرفتن در مدار مربوطه یعنی نقطه لاگرانژی L2 برمیدارد.(برای آشنایی بیشتر با جیمز وب اینجا و جهت آشنایی با مدارلاگرانژی L2 اینجا را کلیک کنید).

بنا به اعلام تیم پشتیبان ناسا ، پیشرانه های این رصدخانه تا ساعاتی دیگر روشن و تلسکوپ بدقت وبه آرامی در مدار ذیربط(L2) قرار خواهد گرفت.تلسکوپ پس از استقرار در این مدار کار رصد آزمایشی خود از کیهان را آغاز خواهد کرد.با توجه به عدم تنظیمات دقیق آئینه ها،عکسهای اولیه تار وکدر هستند .بنابراین جیمز وب  در سه ماه آینده بکمک موتورهایی که در آن تعبیه شده وقت خود راصرف انجام دقیق تنظیمات میکرونی و نانومتری آئینه های هجده گانه خود میکند(که در نهایت تبدیل به یک آئینه میشود). با انجام این تنظیمات بهترین شرائط اُپتیکی برای تلسکوپ فراهم میشود. بطوریکه قادر خواهد شد واضحترین تصویر از کیهان را بدست آورده و به زمین ارسال نماید.

دغدغه ها،نگرانی ها

اکنون که سپر حرارتی جیمزوب به اندازه یک زمین تنیس باز شده و نیز آئینه غول پیکرش با قطر شش و نیم متر آماده تصویربرداری هست، نگرانی بعدی احتمال برخورد گرد و غبار کیهانی به آئینه و نیز سپرحرارتی مربوطه و وارد کردن صدمه به آن است.

این موضوع از قبل مورد پیشبینی دانشمندان ناسا واقع شده بود.انتخاب فلز بریلیوم که شش برابر محکمتر از فولاد میباشد بعنوان بیس متال آئینه ها به همین منظور بوده است.نیز سپرحرارتی پنج لایه در صورت سوراخ شدن ناشی از برخورد با اجرام آسمانی در یک نقطه ، قادر است همچنان توسط لایه های متداخل دیگر ، کیفیت عایقبندی را حفظ و مانع گرم شدن محیط آئینه که برودت آن باید تقریبا در منفی ۲۲۰درجه سانتی گراد حفظ گردد شود.

گفتنی ست عمر جیمزوب در ابتدا ده سال پیش بینی شده بود. بلطف پرتاب خوب و دقیق موشک اریان و صرفه جویی در سوخت مربوطه، اکنون برآورد میشود عمر این چشم تیزبین کیهان تا بیست سال ارتقا یابد. این موضوع نیز از موفقیتهای بزرگ این پروژه قرن محسوب میشود.

جیمزوب در مدار

پارس گیلدا

مطالب بیشتر در همین زمینه

تونل زمان

چشمی در آسمان

چالش پیش رو

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا