گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

روز جهانی کوهنوردی

به مناسبت 20 آذر مصادف با 11 دسامبرروز جهانی کوهنوردی و کوهستان

روز جهانی کوهنوردی:

هسارچال:بعداز بازگشت از صعود به قله علم کوه سال 1395

فرض کنید شما صبحی زود از یک روز تعطیل از خواب بر میخیزید.بار وبنُه ایی در خور و مختصر بر میدارید . وارد کوچه و خیابان میشوید.هنوز قُرص ماه که پیراهن مهتاب از جنس حریر بر تن سرد زمین پوشانیده را ملاحظه میکنید.

ماه ،کم کم وآهسته و آرام میرود تا جای خود را به خورشید بدهد. دقایقی بعد شما خورشید را در حال طلوع میبینید.بلافاصله به سر و صورت خود دستی میکشید دوربینتان را بر میدارید با او عکسی به یادگار میگیرید.ساعاتی  گذشته اکنون خود را در دشت و جنگلی بیکران می یابید که در حال قدم زدنید.سمت چپتان یک اُرکستر سمفونی در حال اجراست متشکل از آواز بلبلان و هَزاردستان و ورجه وُرجه گنجشکان و صدای دارکوب و کلاغ و وَزَغ و زاغی که همزمان هریک بنوعی در تکاپوی ساختن لانه و بنای آشیانه وآوردن توشه ایی و دانه ایی به خانه اند.

به مناسبت 20 آذر مصادف با 11 دسامبرروز جهانی کوهنوردی و کوهستان

و اما در سمت راستتان گله گوسفندانی در حال چرایند و صدای گوشنواز و هوشبر زنگوله هایشان و عوعوی سگان نگهبانشان شما را مست ومسحور خود میکند.روبرویتان دشت بیکرانی میبینید مملو از علفهای نورسته و تازه به گُل نشسته با شبنمی بر رخساره سبزشان، ناخودآگاه یاد سهراب می افتید و با خود زمزمه میکنید “از گلستانه چه بوی علفی می آید!”. کمی جلوتر حالا عنکبوتی که در مسیرتان تاری تنیده و به امید لقمه ایی چرب و نرم در آن تله به انتظار طعمه ایی نشسته!.

چشم نوازتر میشود این منظره وقت عبور از جوار شقایقهای سرخ صورت گلگون چهره ایی که دست در دست باد صبا در رقصند و پایکوبی!. به سرتان میزند که در جوار بوته ایی بنشینید و حدیث گونه سرخشان را از زبان خودش بشنوید!.نمیدانم شاید هم فکر ملامت بلبل عاشق پیشه باشید و با خودت زمزمه کنی “خود را بکُش ای بلبل از این رشک که گُل را،با باد صبا وقت سحر جلوه گری بود”.

به مناسبت 20 آذر مصادف با 11 دسامبرروز جهانی کوهنوردی و کوهستان

داستان به اینجا ختم نمیشود.آسمان بالای سرت به حال زمین حسادت میکند. ابرهای پنبه ایی را در پهن دشت بیکران خود به حرکت در می آورد و هر آن و هر لحظه نگارین نقشی نو بر چهره نیلگونش نقاشی میکند.ابرهایی که دوردستها در جنگلی گرفتار میشوند و درختان ستبری که سری از این جنگل ابر بیرون آورده که با تو در دیدن این زیبایی سهیم وشریک باشند.و تو میبینی و میشنوی صدای سقوط آبی از آبشاری با عظمت را یا شُرشُر چشمه ایی یا آسیمه سر رودخانه ایی خروشان که به سنگ و صخره میکوبد ومیرود که خود را به آغوش معبود خویش یعنی دریا بسپارد.

کنار چشمه ایی آرام میگیری آتشی بر می افروزی چای دیشلمه لبسوز لبدوزی بار میگذاری و مینوشی و مست میشوی!

به مناسبت 20 آذر مصادف با 11 دسامبرروز جهانی کوهنوردی و کوهستان

شما خواب نیستی و خواب نمیبینی!
شما در حال گذراندن یک روز اززندگی فوق لاکچری هستی که خیلی ها آرزوی آنرا دارند!
شما کوهنوردی!

بیست آذر مصادف با یازده دسامبر روز جهانی کوهنورد و کوهستان ،روز توست.
روزت مبارک

فقط دو نکته یادتون باشه!
اول اینکه در کوهنوردی “صعود به هر قیمتی معنا ندارد”.در کوهنوردی باید به صعود ایمن فکر کنی یعنی اول قله خانه ،بعد قله کوه .ودوم اینکه یک کوهنورد واقعی در طبیعت تنها اثری که از خود برجای میگذارد رد پا هست و لاغیر…

فرازمند بمانید

پارس گیلدا

روز جهانی کوهنوردی

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا