گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

قله اسلار

گزارش صعود به قله اسلار شفت

قله اسلار:

قله اسلار(اَسلار) ازجمله قله های منطقه شفت در جنوب غرب گیلان. با مختصات جغرافیایی طول 49درجه و 20 دقیقه و 23 ثانیه و عرض 36 درجه و 57 دقیقه و 39 ثانیه است.این قله  حدودا 1960 مترازسطح دریا فاصله دارد.

اصولا قله های منطقه شفت کمی دورتر ازبقیه قله های استان نسبت به شهرهای مربوطه  و ابتدای پاکوب بنظر میرسند. در عوض بدلیل صعب البور بودن منطقه و جنگل متراکم هیرکانی آن منطقه از دست تطاول بنی بشر، فعلا در امان مانده یا بعبارت دیگر، نسبت به دیگر مناطق کمتر مورد دستبرد و ساخت وسازهای بی رویه و غیرمجازقرارگرفته است.

شرح صعود

صعودمان به قله، همراه باراهنمای محلی در اردبیهشت 96 انجام شد.مبدا صعود روستای امامزاده ابراهیم واز پاکوبی که دقیقا از کنار چشمه موسوم به چهل چشمه معروف است حدود ساعت هفت و نیم صبح آغاز شد.بدلیل بارندگی روزهای قبل، از همان ابتدای حرکت زمانیکه وارد باریکه مسیرشدیم چالش گل ولای هم آغاز شد.!کفشهای کوهنوردی که عاشق همراهی با گلهای رُس چسبنده دامنه ها هستند حداکثر همراهی را با این مزاحم آشنای کوهنوردان شمالی داشته و کار صعودرا کمی سخت وکُند نمودند.

خانه چوبی در روستای امامزاده ابراهیم(مبدا صعود)

روستای امام زاده ابراهیم،مبدا صعود

ارتفاع روستای امامزاده ابراهیم از سطح دریا حدود ۶۰۰ متر است.لذا ما بایدضمن در نظرداشتن قانون ساعت ۱۴ در کوهنوردی ، زمان صعود و سرعت گامهایمان را طوری مدیریت میکردیم که بمدت حداکثر ۶ساعت، در این مسیر جنگلی شیبدار اولا کمی بیشتراز1300مترارتفاع بگیریم. ثانیا استراحت های برنامه ریزی شده مناسب داشته باشیم و تجدید قوا بکنیم تا موقع برگشت به تاریکی هوا نخوریم . وضع هوا هم اصلا مساعد نبود وهر آن احتمال آغاز بارشهای بهاری وجودداشت.

مِه گرفتگی مسیر

بخش اعظم مسیر جنگلی وبا پاکوبی کاملا نامشخص وروی برگهای زمستان زده بود  که فقط راهمنا قادر به تشخیص آن بود طی شد.هرازگاهی سری به آسمان میگرفتیم تا از لا بلای انبوه شاخ وبرگ درختان تنومند سر به آسمان سائیده، روشنی هوا را ببینیم وتلاش ابرها را که با عجله در حال جابجایی بودند مشاهده نمائیم.پیمایش ما در آن جنگل انبوه همراه با نوازندگی بلبلان و هَزاردستان و نغمه خوانی انواع پرستوها و پرندگان دیگر، ساعتها بدون انکه طول آن مسیر حس شود گذشت. نزدیکی ساعت یک ظهر بود که ازتاریکی جنگل کم کم بیرون آمدیم و روشنایی هوا را بهتر مشاهده نمودیم ونم نم باران که سبب شد گاممان را سرعت داده وعزم قله را جزمتر نمائیم!.

از جاذبه های مسیر

نم نم باران ومشاهده قله اسلار

حدود ساعت یک ونیم نُک قله مخروطی شکل اَسلار از دور پیدا شد. در میان غُرش رعد وبرق و ریزریز باران به سمت چپ پیچیده و پس از بیست دقیقه به قله رسیدیم.
فرصت هیچ کاراضافی نبود.دورهم حلقه زده و سرود قله را سردادیم.درحالیکه دانه های باران درشتتر و تندتر شده بود با پوشیدن بادگیرولباس ضدآب به سمت جنگل راه افتاده وراه برگشت را در پیش رو گرفتیم.
ولی بارانی که شروع شده بود ول کن نبود.کم کم کوله پشتی و محتوای آن کلا خیس وبعداز آن ،آب از درزدوخت لباسهای ضدآب عبور ولباس اصلی مان رانیز خیس نمود. ولی چون بسرعت در حال حرکت بودیم سرمای خیسی را احساس نکرده وادامه مسیردادیم.

چه شود اگر باران بیاید…!

جنگل و مِه و باران و خطر گُم شدن

درآن عصر بارانی وشرایط تاریکی جنگل ناشی از ابری بودن هوا وتراکم درختان جنگل،وارد یک سرازیری شدیم. بعدها فهیدیم راه را اشتباه آمده ایم.راهنما که خود به این اشتباهش پی برده بود به روشهای خود مبادرت به شناسایی مسیر نمود.با گذشت نیم ساعت سرگردانی در جنگل ،مسیر اصلی را پیدا کرد وراه را ادامه دادیم.وقتی در یک جنگل متراکم مخصوصا زمانیکه ریزش باران ومِه شروع شود پیداکردن مسیر حتی برای راهنمایان محلی هم سخت میشود برای دیگران چه پیش بیاید خدای داند!.به هرحال برغم شدت بارش و لیزو لغزنده وگل ولایی شدن مسیر به لطف روز بلند بهاری و تلاش و همت همنوردان زودترازتاریکی هوا به پائین آمدیم.بعداز ششتشوی کفش و.‌..سوار مینی بوس شده وعازم رشت شدیم.وبدین ترتیب این صعود یک روزه مهیج نیزانجام شد.قطعا جای همه دوستانی که نبودند خالی و صد البته سبز..

و اینهم انتهای برنامه ورویت روستای امامزاده ابراهیم

پارس گیلدا
قله اسلار

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..