گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

ورزش جسم و جان

کوهنوردی ورزش جسم و جان

ورزش جسم و جان:

کوهنوردی بویژه با جمع،یک ورزش خارق العاده گروهی ست که روح همکاری و همیاری را در آدمها جهت غلبه بر موانع پیشروی تقویت میکند.به جرات میتوان ادعا نمود ورزش کوهنوردی بر خلاف همه ورزشهای دیگر،درسهایی ماندگار در همه عرصه های زندگی به انسانها میدهد.این درس با هیچ واحدی و در هیچ دانشگاهی قابل آموختن نیست.

ما را که تو منظوری خاطر نرود جایی..!

کوهنوردی گروهی و تیمی در صورت درک روح این ورزش و هدایت احسن تیم توسط سرپرست و بقیه کادر راهبری شامل مربی،راهنما،جلودار،عقبدار،کوهیاران و…ونیز احترام به توصیه ها و سفارشات (که در حین برنامه توسط عوامل اجرایی ارائه میگردد) توسط همنوردان،ورزشکاران را آماده میکند تا درسهایی که در کوهستان در مواجهه با چالشهای طبیعت آموخته اند را به نیکی در زندگی فردی و اجتماعی خود بکار گیرند و براحتی و سهولت بر بحرانهای زندگی، مدیریت مطلوب داشته باشند.

کوهنوردی فقط پیمایش نیست

کوهنوردی فقط رفتن و پیمودن و به قله رسیدن و سپس عکس گرفتن و برگشتن نیست که اگر چنین باشد فقط تخریب مفاصل و خستگی،ره آورد آن است.کوهنوردی زمانی لذتبخش و زیباست که لحظه لحظه وتک تک گامها،با هدف و عشق برداشته شود.

وقتی به اوج قله رسیدی لبخندت را نثار تمامی سنگریزه هایی کن که در طول مسیر پایت را آزردند…

تاکید بر پیمایش در مسیر پاکوبها و اجتناب از بیراهه رفتنها،به ما می آموزد که در زندگی فردی و اجتماعی،کم هزینه ترین مسیرها، مسیرها تجربه شده است.گامبرداری اصولی وصحیح و هماهنگ با سیستم تنفسی به ما میگوید که در زندگی روزمره،بی محابا تاختن، خستگی زودهنگام و بازماندن از ادامه مسیر و تحمیل رنج و درد بر خود و خانواده و دیگران را به همراه دارد.

و اینجا سرود عشق واتحاد و همبستگی

رعایت نظم و انظباط در پیمایش،رعایت توصیه های عوامل اجرایی،تقسیم انرژی به سه بخش رفت و برگشت و ذخیره، نوع تغذیه و تغذیه مناسب،مدیریت مصرف نوشیدنیها و… به ما گوشزد میکند شرط رسیدن به هدف و فتح قله،ابتدا سلامت و ایمنی خود و همراهان و سپس تعمیم این ممارست در زندگی فردی و اجتماعی ست.

نظم وانظباط در پیمایش راز ورمز موفقیت است...
نظم وانظباط در پیمایش رازو رمز موفقیت است…

درسهای کوهنوردی

در کوهنوردی شاهدیم که چگونه دیگر موجودات عالم هستی در تعامل هماهنگ با هم از طبیعت بیکران و بکر و زیبا استفاده بهینه و مساوی کرده و بدون اینکه قصدی برای تصرف و تملک قلمرو دیگران را داشته باشند در کنار هم می زی اند و ادامه حیات میدهند.هیچیک قصد و هدف نابودی دیگران رانکرده و هریک به حق خود قانع اند.

اما بزرگترین درس کوهنوردی توجه به محیط زیست ماست.آنجا که برای ادامه راه و نفس کشیدن نیاز به اکسیژن بیشتر داریم ،طبیعت بکر و بخشنده کوهستان آنرا بی هیچ چشمداشتی در اختیارمان گذاشته و مارا برای رسیدن به هدف کمک میکند.راستی اگر درک کنیم که جنگلها و درختان، بعنوان تولید کنندگان اکسیژن، نقش ریه موجودات زنده را دارند،هرگز خراشی بر پوست هیچ درختی جهت نقش نامی و حک قلبی یا ابراز عشقی که در جای دیگر باید مطرح گردد ایجاد نمیکنیم.اگر درختی خشک شود یا جنگلی بسوزد یا رودی بخشکد ،ریه طبیعت و به تبع اولی،ریه همه موجودات زنده به خس خس میفتد!.

سختی و صبوری وتحمل وسپس موفقیت و فتح پیروزی

ورزش رفاقت و تحمل

کوهنوردی ورزش رفاقت و دوستی ست و بی دلیل نیست که میگویند یکساعت کوهنوردی از یک راهب و یک اهریمن، دو برادر میسازد!.

کنار رودخانه که بودم به قله فکر میکردم.به قله که رسیدم محو تماشای رودخانه شدم…!

کوتاه سخن اینکه همه اجزای طبیعت از رودخانه ها و آبشارها و جنگلها و درختانش گرفته تا سنگها و صخره ها و علفزارها و بیابانها تا نوک قله و ته دره ها وآسمان و ابر و رعد و رنگین کمانش تا تلالوی خورشید صبحگاهی و غروبهای دل انگیز کوهستان و شبمانی های رویایی و رویت آسمان پرستاره و بارش شهاب سنگها و رژه ستارگان و سیارات در کهکشان راه شیری و ستاره سهیل و دُب اکبر واصغرش و همه وهمه مثل سیمهای یک ساز میمانند که دست زبردست طبیعت آنرا به نیکویی کوک کرده تا برایمان بنوازد.اگر با کج سلیقگی و لجاجت و ندانم کاری،درختی را بخشکانیم و طبیعت بکرش را به زباله آلوده کنیم وپرنده ایی را بی خانمان نمائیم مثل این میماند که سیم یا سیمهای ساز را شکسته ایم.در آنصورت دیگر نباید منتظر باشیم که آن ساز،گوشنواز بنوازد.

خود را مقید کنیم که در کوهنوردی به روح این ورزش زیبا و مفرح احترام کامل گذاشته بطوریکه خود،سیمی زرین وتاثیرگذار از این ساز دلنواز طبیعت باشیم.

گفت:آنجا که دلت آرام گرفت مقصد توست…

پارس گیلدا

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا