دانستنیها

قرنطینه

قرنطینه

قرنطینه عبارت است از محدود کردن اجباری به منظوز جلوگیری از فراگیر شدن بیماری یا عامل خطرساز.اینکاربطور معمول برای انسانها انجام میشود. منتهی در پاره ایی موارد ،مشمول جانوران نیز قرمیشود.فرق قرنطینه و ایزوله در آن است که ایزوله به مفهوم جداسازی قطعی بیماران عفونی از دیگر افراد است در حالیکه قرنطینه به معنای محدود کردن تردد افرادیست که در معرض تماس با مبتلایان بوده اند.

افراد درون قرنطینه ممکن است سالم باشند ویا ممکن است که خود ندانند که آلوده شده اند یا اینکه علایم نداشته باشند.اصل این واژه از کلمه ایتالیایی quarantinaگرفته شده که به مفهوم چله یا چهل روز است.مربوط میشود به ونیز قرن هفدهم میلادی که در آن کشتی ها بدلیل شایع شدن بیماری طاعون ناگزیر بودنداجبارا قبل از پهلو گرفتن در اسکله ،چهل روز در جایی نزدیک اسکله توقف کنند.ولی قرنطینه اختیاری از قبل وجود داشته است.اولین اشاره به قرنطینه، به کتاب سفر لاویان برمی‌گردد که متعلق به دوران هخامنشی است.

سبقه تاریخی

کنترل برخورد انسان‌ها برای جلوگیری از فراگیر شدن بیماری در جوامع بشری پیشینه‌ای کهن دارد. در عهد عتیق اشاراتی به این کُنش شده‌است. مرتضی مطهری در کتاب انسان و سرنوشت درباره رعایت قرنطینه ی اختیاری در گذشته، آورده است که، پس از آنکه عُمَر اطلاع پیدا کرد که در شام طاعون است،تصمیم گرفت وارد شهر نشود و به اعتراض‌ ابوعبیده جراح که گفت آیا می‌خواهی از قضا و قدر الهی فرار کنی، جواب‌ داد: عبدالرحمن بن عوف روایت کرد که از رسول خدا شنیده است‌ اگر در شهری طاعون پیدا شد و شما در آن شهر بودید، از آن شهر خارج‌ نشوید. و اگر در شهری پیدا شد و شما در خارج آن شهر بودید، داخل آن‌ شهر نشوید.

مطهری سپس توضیح داده است که چون در آن زمان، قرنطینه وجود نداشت، برای جلوگیری از شیوع بیماری، مردم مبتلا به طاعون رعایت حال مردم جاهای‌ دیگر را بکنند و از شهر خارج نشوند و به جای دیگر نروند…

پارس گیلدا

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا