علمی

قضیه حمار

صدا و سیما و قضیه حمار

قضیه حمار:

در هر مثل هر ضلع کوچکتر است از مجموع دو ضلع دیگر و هر ضلع بزرگتر است از تفاضل همان دو ضلع.

اگر در راس مثلث قائم الزاویه ایی یک بوته علف و در راس دیگرش خری قرار گیرد ،حیوان برای رسیدن به علف ،خط راست را انتخاب میکند…! به این جهت این قضیه را که خر هم میفهمد ، قضیه حمار میگفتند قضیه نامساویها یا قضیه حمار برای هر مثلثی صادق است.

پارس گیلدا

تعجب نکنید.خیلی از مسایل زندگی ما مثل همین قضیه حماراست!.یعنی اگر کمی وفقط کمی به آنچه که در پیش روی ماست فکر کنیم شاید نتیجه چیز دیگری بشود.این قضیه به ما میگوید که انسان نباید خودش را تافته جدا بافته ایی از طبیعت واجزایش بداند و برای خود کلاس بگذارد و خود را اشرف مخلوقات قلمداد کند وبعد هر کاری که از دستش بر می آید بنام اشرف مخلوقات انجام داده وبه کسی هم پاسخگو نباشد.

اگر به اجزای دیگر طبیعت دقیق شویم در جزءجزء دیگر اجزا هم منطق و قانون ودانش نهفته است.لذا چیزی را که بعنوان شاخص نفهمی و نفهمیدن قلمداد میکنیم وبه او خر وحمار لقب میدهیم شاید در عمل خیلی چیز ها را بهتر از ما آدمیان بفهمد ولی به روی خود نیاورد.

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا