گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

از کجا تا به کجا

ز کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود،به کجا میروم آخر ننمایی وطنم!

از کجا تا به کجا:

بغیر از مشاهده پدیده های طبیعی در یک برنامه کوهنوردی و طبیعت گردی ولذت بردن از آنها،یکی دیگر از آثار واقع شده در برخی از مسیرها،مشاهده بقایای گورهای قدیمی ست .گورهایی که بمرور زمان بدلیل عوامل طبیعی شامل سیل و باران و رانش زمین یا عوامل دیگر تخریب شده و سنگهایش به حاشیه رانده شده ودرونش هویداست.

این گورها، آرامگاه کسانی ست که زمانی در این کره خاکی بدنیا آمده ،کودکی و جوانی کرده و زیسته اند،بسی جولان داده اند .در زمان خود لاله رُخی وسروقامتی بوده اند.دلی در گروشان بوده یا دل در گرو دیگران داشته اند.

عزیز و همسفر وهمراه بوده و یا در رکاب خود بسی حَشَم و خَدَم داشته اند.عزیزی بوده اند و مورد احترام واکرام .ولی اکنون دیگر نیستتد و نامی و نشانی از آنها در دست نیست .در زمین آرمیدند و خاکستر شدند و اکنون حتی دیگر خاکسترشان نیز بر باد رفته است.

ز کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود،به کجا میروم آخر ننمایی وطنم!

مرگ در کنار دو واقعه دیگر زندگی انسانها یعنی تولد و ازدواج ، اضلاع سه گانه مثلث چرخه حیات انسانها را شکل میدهد و از بدو تولدآدمیان آنگاه که بشر به رشد و آگاهی میرسد ذهن او را به خود مشغول میدارد و سوالات بیشماری برایش ایجاد میکند که مذهبیون،عرفا،دانشمندان و حُکما هریک بنوعی در صدد پاسخگویی به چند چون شکل گیری حیات و مسایل بعداز مرگ پرداخته اند .

شاید در فرهنگ ما خیام بیشتر از همه در این موضوع تعمق کرده و خواسته با زبان شعر آنچه که برسر آدمی می آید را بیان کند:

یک چند به کودکی به استاد شدیم
یک چند به استادی خود شاد شدیم
پایان سخن شنو که مارا چه رسید
از خاک برآمدیم و بر باد شدیم.

ز کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود،به کجا میروم آخر ننمایی وطنم!

امروزه غالب فیزیکدانان و دانشمندان بدنبال کشف حیات از نوع زمینی در سایر کُرات آسمانی و نیز حیات غیرکربنی(حیات مبتنی بر پایه سایر عناصرطبیعی مثلا سلیکون و….)هستند.اگرچه هنوز علم نتوانسته چند و چون آنها را دقیقا آشکار سازد ولی چرخه زیست و تبدیل شکل ماده، خود گویای ادامه حیات بعداز مرگ به اشکال دیگر است.

در هردشتی که لاله زاری بوده ست
از سرخی خون شهریاری بوده ست
هرشاخ بنفشه کز زمین میروید
خالیست که بر رخ نگاری بوده ست

گورهایی که امروزه مورد لگدمال رهگذران و عابران وشاهدان و ناظران قرار میگیرند ای بسا در روزگانی خود سواران و سالارانی بوده اند که هرگز فکر نمیکردند روزی خاکشان یعنی جان و تن و استخوانشان اینگونه خوار و لگدمال گردد.

ز کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود،به کجا میروم آخر ننمایی وطنم!

دیدم به سر عمارتی مردی فرد
کو گِل بلگد میزد و خواری میکرد
وان گِل به زبان حال با او میگفت
ساکن،که چو من بسی لگدخواهی خورد!

بقایای یکی از گورهای مسیر ارتفاعات شلم آجار در شهرستان شفت
بقایای چند گور قدیمی در مسیر روستای دارستان رودبار

پارس گیلدا
از کجا تا به کجا

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا