اجتماعی

ایمنی و آتشنشانی

ایمنی و آتشنشانی
ديروز(هفتم مهر) روز آتشنشاني بود.روزشان مبارک وبا آرزوی زندگی ایمن برای همگان.چندین سال پيش در يك كلاس ايمني و بهداشت صنعتي كه توسط يكي از اساتيد ذيربط از سازمان آتش نشاني تهران اداره ميشد شركت كرده بودم.يادم هست در ابتداي يكي از كلاسها ، ايشان سوال بسيار ساده ايي مطرح كرد و پاسخ انرا في المجلس از حضار طلب نمود!!سوال اين بود: فرض كنيد در حال رانندگي هستيد ماشين شما را آتش گرفته و كپسول ضد حريق هم در ماشين داريد.روش خاموش كردن را بيان كنيد؟چند نفري كه پاسخ گفتند جملگي اعلام كردند كه چون غالباً آتش گرفتگي ماشين از موتور است پس خود رو را به شانه راست هدايت كرده ومتوقف مينمائيم ، بلافاصله كاپوت جلو را بالا زده و با كپسول به آتش حمله كرده و حريق را خاموش ميكنيم!وايشان در انتها گفتند اگر خيلي خوش شانس باشيد شايد در اين روش، فقط آتش به شما حمله نكند وگرنه با اين كار نه تنها آتش خاموش نشده بلكه بيشتر، شعله خواهد كشيد واقل قضيه اين است كه ماشينتان خواهد سوخت!!.بقيه مراتب بماند ….دليل ايشان نيز اين بود كه اصولاً براي وقوع يك حريق، مثلث حريق كه داراي سه ضلع “جرقه” ،”ماده قابل اشتعال” و” اكسيژن “هست ، نياز ميباشد .هرچقدر اكسيژن بيشر باشد ،حريق قويتر خواهد بود. با بالا زدن كاپوت ، ناخودآگاه ، باعث خواهيد شد كه اكسيژن بيشتري به منبع حريق برسانيد وبه حريق فرصت و مجال خواهيد داد كه دامنه اشتعال خود را وسعت دهد!!!پس راه اين است كه دستگيره كاپوت را بكشيد ولي كاپوت را بالا نزنيد واز محل درزي كه بين كاپوت و بدنه موتور ايجاد شده پودر را به داخل بپاشيد..در اينجا، ايشان سوال دوم را پرسيد وآن اينكه با پائين بودن كاپوت كه نميتوان منبع و محل دقيق آتش را بدرستي تشخيص داد! در اينصورت وبا توجه به اينكه شرط خاموش كردن كامل يك حريق حمله به ريشه آتش است ، پودر را به كجا بايد پاشيد؟.اينبار با توجه به تجربه پرسش قبلي !!چون كسي پاسخ نداد ، خودش جواب داد و گفت البته به محلي كه باطري نصب شده در الويت و سپس بقيه نقاط !!وبالاخره سوال آخر كه خيلي جالب بود اينكه چند نفر را انتخاب كرد وازآنها پرسيد كه باطري ماشين شما در كدام سمت نصب است ؟ عده ايي گفتند راست و عده ايي گفتند چپ وبازهم اكثريت  نميدانستند!!واقعيت اين است كه باطريها در ماشينهاي مختلف در سمتهاي متفاوت نصب هستند معمولاً ماشينهاي انگليسي كه پيكان ما الگويي از آن نوع ماشينها بود در سمت راست(از نگاه راننده كه پشت فرمان نشسته است)و اكثر ديگر ماشينها در سمت چپ(با همان وصف قبلي )نصب است ولي به هرحال هركس بايد از محل دقيق نصب باطري ماشين خود مطلع باشد.او با اين سوال ميخواست اين موضوع را ياد آوري كند وذهن شركت كنندگان در كلاس را به چالش بكشد كه گاهي اوقات انجام بديهي ترين كارها بدليل فقدان دانش و مخصوصاً آگاهيهاي جانبي لازم با مشكل مواجه ميگردد.آنهم در شرائط بحران كه استرس و فشار روحي رواني حاكم ، خود بر سردرگمي ها خواهد افزود….از مهمات موفقيت در دفاع غير عامل فردي كسب دانش و آگاهي هاي لازم در خصوص محيط اطراف وخصوصاً وسايل وابزارآلاتيست كه روزانه با آنها سروكار داريم و بقول خودمان فكر ميكنيم كه همه فوت وفن آنها رو بلديم، حال آنكه در عمل و در جاي خودش تازه متوجه خواهيم شد كه همچين هم با اطلاع نيستيم…. مثلاً اگر بدانيم كه در يك تصادف “سر”آسيب پذيرترين عضو بدن است ، هرگز به خود اجازه نخواهيم داد كه بدون كلاه ايمني ، موتوريا دوچرخه سواري كنيم.يك حقيقت تلخ ديگر برايتان نقل ميكنم البته قبلا عذرخواهي ميكنم اگر مطلب را كمي غير متعارف يافتيد ولي درس جالبي به همراه دارد… در سال 1847و وقتي كه بازي كريكت اختراع شد وبه جمع بازيهاي ورزشي پيوست، پي بردند كه در اين بازي ، آسيب پذير ترين عضو بدن “بيضه”هست ولذا خيلي سريع، وسيله محافظتي مناسبي براي بيضه ها ساخته شد كه در حين بازي آسيبي به اين عضو نرسد! و در نتيجه مشكل حل شد.راستي ميدانيد كلاه ايمني كي اختراع شد؟!در سال 1947 يعني دقيقاً 100 سال بعد از اختراع بيضه بند جهت محافظت از اين عضو آنهم در قبال يك بازي ورزشي، تازه بشر پي برد كه مغز هم مهم است وعضو باارزشيست !!!!در حاليكه چند هزارسال با سر برهنه وبراي تداوم زندگي خو د به جنگ طبيعت و جانداران و …رفته بود وبخاطر همين موضوع نیزكشته ها داده بود!!!!

پارس گیلدا
ایمنی و آتشنشانی

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا