امثال و حکم

برگی از تایخ

توجیه شرعی..!

برگی از تایخ:

در حمله ی اعراب به گرگان؛ مردم با سپاهیان مهاجم به سختی جنگیدند؛ بطوریکه سردار عرب ( سعید بن عاص ) از وحشت؛ نماز خوف خواند . پس از مدتها پایداری و مقاومت؛ سرانجام مردم گرگان امان خواستند و سعید ابن عاص به آنان « امان » داد و سوگند خورد « یک تن از مردم شهر را نخواهد کشت » مردم گرگان تسلیم شدند؛ اما سعید ابن عاص همه ی مردم را بقتل رسانید؛ بجز یک تن؛ و در توجیه پیمان شکنی خود گفت: « من قسم خورده بودم که یک تن از مردم شهر را نکشم. .. !
(کتاب تاریخ طبری جلد پنجم صفحه۲۱۱۶ – کتاب تاریخ کامل؛ جلد سوم ؛ صفحه 178

پارس گیلدا

فریب یکی از شگردهای همه نبردهای بشری از بدو پیدایش تا حال حاضر بوده است.فریب یک استراتژی جنگی محسوب میشود.طرفین درگیر در نبرد هرگز نباید به دشمن و قول وقرارهایش اعتنا بکنند.تاریخ سراسر پند و عبرت است ومطالعه تاریخ حتی اگر توسط فاتحان نوشته شده باشد حاوی نکات ظریف و باریکی ست که عبرت از آن تجربه میتواند جلو خسارتهای بیشمار بعدی را بگیرد.البته متاسفانه درجنگهایی که بر پایه توسعه وبسط ایده ئولوژی شکل گرفته باشد توسل به فریب آنهم به ناجوانمردانه ترین شکل ممکن نظیر فوق پایه و اساس تفکر جنگجویان را زیر سوال معنا دار میبرد.

برگی از تایخ

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا