محیط زیست

خاک دست ساز

خاکی که باعث جذب آب از هوا میشود

خاک دست ساز:

اخیرا محققان علوم خاک موفق به ایجاد خاکی شده اند که نیاز به آب ندارد .این خاک از طریق جذب رطوبت هوا، آب مورد نیاز خود را تامین میکند.در شب که هوا سردتر و رطوبت هوا بیشتر است این خاک به جذب رطوبت و تامین آب مورد نیاز خود اقدام میکند و در روز، آب را رها میسازد.

این خاک از هیدروژل های جاذب آب تشکیل شده است .هرگرم آن می‌تواند ۳ تا ۴ گرم آب از هوا جذب کند.
باتوجه به شرایط آب و هوایی یک منطقه، ۰/۱ تا ۱ کیلوگرم این خاک می‌تواند در سطح یک متر مربع خاک معمولی پخش شود و خاک را از آبیاری بی‌نیاز کند.بذر تربچه از جمله بذرهای ست که مخصوصا در روزهای اولیه کاشت نیاز به مقدار زیادی آب دارد.

محققان در این خاک بذر تربچه کاشته و متوجه شده اند تا  چهارده روز خاک توانسته آب مورد نیاز بذر را تامین کند.

اقدامات اتی:

محققان در فاز بعدی پروژه در تلاشند از این خاک برای تامین آب اشخاص یا خانواده‌ها یا گروه‌های کارگری حاضر در مناطق خشک استفاده کنند!.

با توجه به تغیرات اقلیم و خشک شدن مناطق بیشتر از کره زمین بنظر میرسد اینگونه طرحها بتواند تا اندازه ایی نسبت به رفع مشکل آب مناطقی از کره زمین که گرفتار خشکسالی شده اند کمک کند.

پارس گیلدا

خاک دست ساز

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا