گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

دودخانه های گوگردی دماوند

شرحی پیرامون آتشفشان نیمه فعال دماوند

دودخانه های گوگردی دماوند

دماوند یک کوه آتشفشانی نیمه فعال است.این آتشفشان در دوره چهارم زمین شناسی تشکیل شده واولین فوران آن حدود 1780000سال پیش بوده است.وجود چندین چشمه آب گرم و نیز چشمه گوگردی در دامنه و نیز قله این کوه از شواهد نیمه فعال بودن این آتشفشان است.بیشترین و عمده ترین فعالیت آتشفشانی این کوه نزدیک به 10000سال پیش بوده است.قطر دهانه این آتشفشان حدود 400 متر است که در یا چه ایی از یخ آنرا پوشانیده است.همچنین دودخانه هایی در اطراف دهانه وجود دارد که از آنها گوگرد با فشار زیاد متصاعد میگردد.

لازم به توضیح میداند که مطالعه پیرامون آینده یک آتشفشان نیمه فعال و اینکه ایا آن آتشفشان به سمت خاموشی گرایش دارد و یا اینکه میل به فوران مجدد ، مستلزم پایش مستمر محصولات خروجی چاههای گوگردی و دیگر خروجی های آن است. معمولا کشورهایی که علاقمند به مطالعه در این زمینه باشند با نصب ادوات پیشرفته پایش در نقاط مورد نظر ، این مهم را به مطالعه و انجام میرسانند. در خصوص دماوند فعلا چنین چیزی وجود ندارد. لذا باید به همان موضوع نیمه فعال بودن این آتشفشان بسنده کرد.

ویدئوی حاضر از فعالیت یکی از این دودخانه ها حکایت دارد…

پارس گیلدا
دودخانه های گوگردی دماوند

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا