دانستنیهاگزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

ضربان قلب هدف

ضربان قلب هدف در فعالیتهای ورزشی

ضربان قلب هدف:

یکی از خطراتی که کوهنوردان واصولا ورزشکاران را تهدید میکند خطر ایست قلبی در اثر شدت تمرینات و یا حین انجام عملیات ورزشی ست.در واقع شدت فشار وارده به عضلات قلب که از رابطه زیر بدست می آید در افراد مختلف متفاوت بوده ولذا باید تحت کنترل باشد:
RPP=HR*BP
که در آن HRتعداد ضربان قلب هدف شخص در دقیقه و BPفشار خون فرد است.طبیعست که با کنترل کردن شدت عملیات ورزشی میتوان تعداد ضربان قلب  را کنترل و در نتیجه میزان فشار وارده بر عضله قلب را تحت کنترل داشت.اما این ضربان هدف چگونه بدست می آید:
1-تعداد ضربان قلب را در حالت استراحت یعنی صبح قبل از برخاستن از خواب را اندازه گیری کنید.
2-از رابطه  (سن-220 )تعداد ضربان قلب حداکثری خود را محاسبه و ضربان قلب استراحت را که در بند یک بدست آوردید از آن کسر نموده و هفتاددرصد آنرا محاسبه نمائید.
3-اکنون ضربان قلب استراحت را به عدد بدست آمده در بند دو اضافه کنید.این عدد ضربان هدف شما میباشد.در حین انجام ورزش و تمرینات ورزشی ضربان قلب شما نباید از این تعداد بیشتر شود.
توجه داشته باشیم که حداقل چهار دقیقه ورزش کردن با ضربان قلب هدف وبالاتر خطر ایست قلبی را برای ورزشکار به همراه دارد.
لازم بذکر است این مطلب هگز شخص را از مشورت با پزشک متخصص بی نیاز نمیسازد.
پارس گیلدا

مطالب بیشتر

 

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا