علمی

عدد پی بازنشسته میشود

عدد پی بازنشسته میشود:

 مدت‌هاست «پي» به عنوان مهمترين عدد جهان شناخته شده است. اما رياضيدانان اكنون به اين نتيجه رسيده‌اند كه ديگر این عدد بايد جايگاه خود را تعويض كند. به ادعاي كارشناسان دانشگاه ليدز،‌ عدد پي كه از عددهاي ثابت رياضي و نشان دهنده نسبت محيط دايره به قطر آن است، اشتباه هست. این عدد بايد با يك ارزش ديگر موسوم به «تاو» (tau) جايگزين شود.

عدد تاو بجای پی

به گفته رياضيدانان با اينكه ارزش 3.14159265 براي پي نادرست نيست، اما بنا به ادعاي آنها اين عدد شاخص متناسبي براي خصوصيات دايره نيست.آنها همچنين از هم اكنون در حال مبارزه براي بازنويسي كتاب‌هاي مدارس و جايگزيني عدد تاو هستند.عدد جدید از ارزشي دوبرابر پي “در حدود 6.28 “برخوردار است. در مسير اين مبارزه، آنها 28 ژوئن (28/6) مصادف با هفتم تيرماه را روز تاو نامگذاري كرده‌اند.از مدت‌ها پيش اين عدد به عنوان اصلي اساسي براي بسياري از فرمول‌هاي رياضي و همچنين اصلي بسيار حياتي در معادلات علوم و مهندسي به شمار مي‌رود.

از عددpi براي محاسبه محيط يك دايره با ضرب قطر در اين عدد استفاده مي‌شود. اين در حالي است كه براي استنباط مساحت آن بايد عدد پي را ضرب در مجذور شعاع آن كرد.از سويي رياضيداناني كه خواهان تعويض اين عدد با دوپي يا تاو هستند بر اين گفته پافشاري مي‌كنند كه از آنجايي كه بسياري از فرمول‌ها نيازمند استفاده از عدد تاو هستند، بايد از اين عدد به عنوان عدد ثابت اصلي دايره استفاده كرد.به گفته اين دانشمدان، رياضيدانان زوايا را با درجه اندازه‌گيري نكرده بلكه از راديان براي سنجش استفاده مي‌كنند. در يك دايره راديان‌هاي دوپي وجود دارند.

نگرانی ریاضیدانها

اين مساله منجر به پريشاني بسيار در رياضي مي‌شود. اگر تنها يك چهارم دايره را در نظر بگيريم، اندازه آن با يك چهارم راديا‌نهاي دوپي يا نيمي از piسنجيده مي‌شود. براي سنجش تعداد راديان‌ها در سه چهارم دايره بايد فكر كرد و اندازه آن به شكل ساده قابل اندازه‌گيري نيست. اما مورد تاو اين مساله فرق دارد. در اين حالت، دايره از راديانهاي تائو برخوردار بوده و يك نيم دايره با نيم تاو، يك چهارم دايره با يك چهارم tauو به همين شكل اندازه گيري مي‌شوند.

عدد پی یا ثابت ارشمیدوس

عدد پي كه از حروف اول كلمه يوناني به معني محيط گرفته شده در ابتدا در سال 1706 به وسيله ويليام جونز به اين نام خوانده شد. این عدد همچنين به ثابت ارشميدس نيز معروف است.

ایرانیان و عدد پی

در قرن نهم هجري دانشمند ورياضي دان ايراني غياث‌الدين جمشيد کاشاني عدد پي را تا شانزده رقم اعشار محاسبه کرده بود به نحوي که تا صد و پنجاه سال بعد کسي نتوانست آن را گسترش دهد.

پارس گیلدا
عدد پی بازنشسته میشود

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا