گزارشات طبیعت گردی و کوهنوردی

قله تیلار

گزارش صعود به قله تیلار تالش

قله تیلار:

تیلار از قلل مرتفع و مطرح تالش در استان گیلان است.مختصات جغرافیایی این قله 2900متری ، طول 48درجه و36 دقیقه و 59 ثانیه و عرض 37درجه و47دقیقه و 33 ثانیه است.

مبدا صعود به این قله از جاده دسترسی به روستای کیش دیبی و سپس روستای مریان،حسن دگرمانی،گول (یا سله یوردی)است.عمومی ترین پاکوب دسترسی به این قله زیبا همان سله یوردی ست که در روز صعود یعنی ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ که با بیست نفر ازهمنوردان باشگاه کوهنوردی سپهررشت انجام شده بود،بدلیل بارش باران ، این مسیر  قابل عبور و مرور نبود.

لذا از روستای گول به ارتفاع ۱۴۰۰ متراز سطح دریا و در ساعت۸:۳۰۰صبح روز فوق ،صعود انجام شد. پس از انجام چند حرکت کششی و نرمشی استارت حرکت را زدیم.بعد از پشت سر گذاشتن مسیر جاده ایی پهن، کم کم وارد پاکوب شدیم و دیری نگذشت که خود را در میان مراتع زیبا و چراگاههای سرسبز استپ منطقه یافتیم.

گزارش صعود به قله تیلار تالش

مشاهده انبوه دامهایی که در دامنه های منطقه در اطرافمان در حال چرا بودند و نیز شنیدن صدای زنگوله های گوسفندان و عوعوی سگان گله ، حال و هوایی بس رویایی به همنوردان داده بود که از فرصتها نهایت استفاده را برده و مناظر را به حافظه دوربینهایشان میسپردند.

بعداز دوسه ساعت پیمایش به منطقه گودول رسیدیم که شامل آبگیری زیبا و چندین خانوار و چشمه آب گوارایی بود.لختی استراحت کردیم و از خوردنی های همراه تجدید قوا نمودیم وکوله رامجددا بر پشت نهادیم وبه ادامه راه پرداختیم.

از اینجا ببعد شیب مسیر کم کم بیشتر میشد و مشاهده مناظر بکر اطراف در آن روز زیبای اردیبهشتی در کنار خودنمایی قلل بُغرو و دالاهو ، شوق رفتن  را برغم سختی مسیر برای قرار گرفتن روی قله تیلار بیشتر و بیشتر میکرد.پس از چند استراحت کوتاه و نوشیدن مکرر آب و تنقلات، سرانجام در ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه عصر ،روی قله قرار گرفتیم و دست در دست هم سرود قله خواندیم.

پس از گرفتن عکسهای یادگاری به سمت روستای گول روانه شدیم و از دامدار آنجا پنیر محلی ابتیاع نمودیم.جلسه پایانی نظرات و پیشنهادات برگزار شد ودر نهایت در ساعت  ۲۰:۳۰ سوار مینی بوس شده و عازم رشت شدیم.اکثرهمنوردان بدلیل خستگی و نیز بعد مسافت، در داخل مینی بوس به خواب رفتند . ساعت ۲۳:۱۵ وارد رشت شدیم.

صعود به قله زیبای تیلار تالش در یک روز زیبای اردیبهشتی خاطره ایی ماندگار برایمان رقم زد که یادآوری آن همچنان به تازگی ان گواهی میدهد.
جای همه همنوردانی که نبودند خالی

قله تیلار

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..